PFAlbumCover2Stel je eens voor dat je het stemgeluid van KoRn en Muse zou kunnen combineren met het ultragroovende geluid van KoRn terwijl er industriële elementen en techno-invloeden voor zorgen dat het geheel ook nog eens verrassend, fris en krachtig klinkt. Je komt dan steevast uit bij het Canadese Projekt F dat in 2006 werd opgericht door zanger en toetsenist John M. Miller.

In het thuisland heeft deze componist al het nodige aanzien (in de undergroundscene) en werd in 2012 door Combichrist gevraagd om te spelen op het fameuze Kinetik Festival. In de tussentijd heeft John Miller versterking gekregen van Wiliam Hicks (basgitaar), Simon Sayz (gitaar) en Fred Linx (drums). De EP The Butterfly Effekt is een vervolg op het album Skins uit 2013 en de EP Under The Skin uit 2014. Het laat een band horen die gretig is en de grenzen opzoekt van de traditionele metal. De nummers The Butterfly Effekt, 03_47_09_08_1945 en When The Angel Fell From The Sky dat er voldoende ruimte is voor instrumentele en rustige muziek. De nummers zorgen voor het enorme contrast dat ontstaat ten aanzien van de energie in de overige nummers. Vooral het nummer When The Angel Fell From The Sky is bijzonder. Hoewel het nummer aanvankelijk geen muziek leek te bevatten, valt dan vrij onverwacht de piano in daarbij begeleid door vioolmuziek. Waarom de titel is gekozen, is mij wat onzeker. Gezien de aard van de muziek krijg ik meer het idee dat de engelen naar beneden blijden als religieuze sneeuwvlokken. De titel 03_47_09_08_1945 verwijst  naar de datum waarop de Verenigde Staten Nagasaki bombardeerde aan het eind van de tweede wereldoorlog. De bom kreeg de naam Fat Man mee en laat dat nu ook een nummer zijn op deze EP. Een opzwepend nummer waarin het stemgeluid van John Miller veelzijdig gebruikt wordt. In de coupletten nog lijzig en ingetogen, terwijl hij in de refreinen, met een industriële beat, zijn strot verder opentrekt. Iets dat zeker ook in het uitstekende Unbegun sterk naar voren komt. Juist hier komt een groove zoals KoRn hem oppakt en uitvoert goed naar voren terwijl de industriële beat en techno-elementen voor die enorme intensiteit zorgen. Bij het horen van het nummer zie je al zeeën van mensen op en neer deinen op de zeer aanwezige beat van het nummer. Cut Your Wings heeft eenzelfde uitgangspunt ware het niet dat juist in dit nummer een break met keyboards een nieuw muziekstuk inluidt dat tot het eind van het nummer de toon zet. Tekstueel gaan alle nummers volgens John Miller over hetzelfde, maar dan beschreven vanuit diverse posities in diverse situaties. In Tongue, de eerste single van de EP, verhaalt John over een man die met God praat en zijn eigen tong afsnijdt. Op zoek naar vergeving en om één te zijn met Gods stem. Luister hiervoor naar de clip hieronder.

Ik zou na het beluisteren van deze EP Projekt F toch graag eens live willen ervaren. Ik heb sterk het idee dat er een vloedgolf aan geluid over je heen gewalst wordt. Neem daarbij de bijzondere uitstraling van de band en de energieke en groovende muziekmachine die er bij komt kijken en je weet dat je gebakken zit. The Butterfly Effect kom je ook in de chaostheorie tegen. Ik mag hopen dat het effect ook op Projekt F van toepassing zal zijn en een muzikale wervelwind in Europa zal veroorzaken.