
Vorig jaar ontdekte ik Aksak Maboul, een Belgische avant-rock band die onderdeel uitmaakt van de Rock in Opposition movement. Deze muzikale stroming bestond uit een groep bands, waaronder Henry Cow en Univers Zero, die unieke bijzondere muziek maakten, zonder commercieel doel. Aksak Maboul werd eind jaren 70 pas onderdeel van deze stroming, toch wisten ze zich direct te onderscheiden met een tweetal compleet unieke platen met een collectie diverse nummers die hun tijd ver vooruit waren. De band ging in 1981 uit elkaar.
Mede-oprichter Marc Hollander, blies de band in 2010 nieuw leven in. Sindsdien maakte de band nog drie albums, waarvan Une Aventure de VV (Songspiel) het meest recente werk is. Wat dit album bijzonder maakt, is dat de muziek onderdeel is van een hoorspel. Het hoorspel vertelt een poëtisch verhaal, dat door verschillende muzikanten wordt verteld in de vorm van bijzondere zang, variërend tussen Engels en Frans. Dit is een perfect voorbeeld van een album waarop instrumenten spreken, ik spreek zelf geen woord Frans en wordt door de muziek volledig meegesleept in het verhaal en de muziek.
Hoewel dit album ontzettend divers is en er veel afwisseling is tussen verschillende genres, verzwakt dit het concept niet en weet Hollander een ontzettend boeiend geheel te vormen dat de luisteraar van begin tot eind weet te fascineren. Het is alsof je een film aan het luisteren bent, hierdoor kun je helemaal opgaan in de muziek en zelf een beeld bij het verhaal vormen. Dit prachtige concept wordt uitgewerkt door een groep getalenteerde muzikanten, onder wie Laetitia Sadier (Stereolab) en Blaine L. Reiniger, die prachtig viool speelt.
Dit album is moeilijk in woorden uit te drukken. Hoewel ik enkele gelijkenissen met bands als Hatfield & the North en White Noise lijk te horen, heeft Aksak Maboul een compleet eigen sound die zowel tijdloos als uniek is. Met iedere luisterbeurt onthullen zich nieuwe details, wat maakt dat dit een plaat is waar je niet snel op uitgekeken zal raken.