In 2007 werd in the Landestheater Schwaben in Memmingen het stuk Promotheus Brain Project gespeeld. Bernhard Weiss en Harry Oellers van Axxis waren destijds verantwoordelijk voor de muziek bij het project. Het verhaalt over de Griekse God Promotheus die het mogelijk maakt voor de mensheid om samen te komen in één ‘wereld’. Het samenkomen is verheugend maar men is daarbij ook overtuigt in het feit dat het juist de ondergang kan betekenen. Promotheus is daarbij God aan het spelen en verzint allerlei scenario’s die te maken hebben met (nucleaire) conflicten en uiteindelijk met een virus dat zich razendsnel over de aarde verspreid. Evenals Bill Gates, Ayreon en zelfs de Simpsons had Axxis een vooruitziende blik en is de fictie realiteit geworden.

Met de dreiging van Covid-19 in gedachten besloten de twee muzikanten dat de opnames van hun nieuwe album even doorgeschoven konden worden en hebben ze de oorspronkelijke muziek van het toneelspel opgenomen voor de EP Virus Of A Modern Time.

De muziek op de EP is onmiskenbaar van deze Duitse rockers die al dertig jaar meedraaien en enerzijds altijd zijn gebleven bij de wortels van hun muziek en anderzijds wel altijd eigentijds zijn blijven klinken. Met de opener Babylon weet je meteen wat voor vlees je in de kuip hebt en door het onmiskenbare stemgeluid van zanger Bernhard Weiss is ook erg duidelijk met wie je te maken hebt. Babylon kenmerkt zich door een lekker pompend drumritme en er is ruim aandacht voor gitaar en toetsen. Daarbij is het zo opgebouwd dat het duidelijke refrein centraal staat in Babylon. Lag Babylon lekker licht in het gehoor, met Boats Of Hope is het karakter licht naar de meer donkere kant verschoven. Het is daarmee lekker zwaar, maar heeft voornamelijk door een goede riff voor een goede groove. Het couplet is nog vrij rustig, terwijl de groove op de achtergrond blijft doorspelen. Opvallend is dat Axxis hier heeft gekozen voor een mix van de Engelse en Duitse taal. Het refrein is lekker aanwezig en doet me een beetje denken aan Balls To The Wall van Accept.

Rob Schomaker is al voor langere tijd een vast lid van de band en zijn basgeluid wordt in Last Eagle mooi weer gegeven in een lekkere rocksong. De ritmesectie, hier min of meer geleid door Rob, is sterk en de meerstemmige zang biedt het geheel meer diepte. In Mother Money gaat de voet weer op het gaspedaal en wordt er flink stevig gerockt.

De compositie Virus Of A Modern Time staat twee keer op de EP. Eén keer in de ‘normale versie’ en één keer als de videoversie die iets langer is. De video die erbij geschoten is, tonen beelden van de originele toneelvoorstelling. De tekst is ook hier een mengeling van Duits en Engels en heeft tekstueel inderdaad een voorspellende factor. Het is sowieso een compositie die iedere Axxis-liefhebber meteen in het hart kan sluiten. Alles klopt namelijk in deze rockcompositie. War Games daarna is een mooie afsluiter, maar redt het niet bij Virus Of A Modern Time.

Het mag dan ‘oude’ muziek zijn, toch klinkt Virus Of A Modern Time niet gedateerd en dat komt door de vibe die Axxis met zich meedraagt. Deze Duitsers weten gewoon rock te spelen zoals het hoort en de gehele atmosfeer is er één van herkenbaarheid, vertrouwdheid en warmte.