De grondleggers van de Amerikaanse gothic rock en death rock zijn terug met een spiksplinternieuw album.

Verwacht geen nieuw ingeslagen wegen of vrolijke muziek. De eerste regels van openingsnummers The Alpha And The Omega zijn donker en onheilspellend, conform verwachting. Abandon all your hope all who enter here, if you’re not dead and cold then you’re the enemy. Ook het nummer hierna New Messiah brengt weinig tot geen hoop, mede door de belofte dat de keel wordt doorgesneden, van oor tot oor. Nee, echt vrolijk is het niet. Maar wel ouderwets goed!

De band stond altijd al haaks op georganiseerde religie en conventionele moralen. Zelfs zo erg dat er gezegd werd dat Christian Death Marilyn Manson liet lijken op de christelijke rockers van Stryper. Zie hier de achtergrond van de band, ooit opgericht in Los Angeles door wijlen Rozz Williams. Christian Death doet haar uiterste best om te shockeren, zowel met de albumcovers als met de teksten. Alles komt voorbij, godslastering, drugsgebruik en seksuele perversiteiten, de band schrikt nergens voor terug.

Nadat Williams in 1985 de band verliet nam gitarist Valor Kand de leiding over. Onder zijn vleugels slaat de band een meer intellectuele, politieke en metal georiënteerde richting in. Er komt een rechtszaak tussen Williams en Kand over het gebruik van de naam Christian Death, maar als de aan heroine verslaafde Williams in 1998 een einde aan zijn leven maakt, vervalt ook deze rechtszaak.

Op Evil Becomes Rule is Kand de zanger maar hij bespeelt ook de gitaar, viool, cello, piano, keyboards en zorgt voor de percussie. Maitri Nicolais is de zangeres en bespeelt de bass, achter het drumstel zit Pao. Het album klinkt onheilspellend maar wel melodieus. Dreigende vocalen van Kand worden vermengd met de heldere vocalen van Nicolai. Gaandeweg wordt het album wat meer experimenteler en doet het af en toe denken aan industrial rock. Absoluut een aanrader!