Dit is de eerste plaat van deze, door Renate de Boer (keyboard) en Robert Tangerman (gitaar) opgerichte, Belgische symfonische metalband. De naam werd ontleend aan het Griekse woord voor ‘’overwinningslied’’. 

Zwaar filmisch wordt de toon gezet met de instrumentale opener The Council Of Troubles. Die stijl wordt redelijk doorgezet wanneer vocaliste Eleonora Damiano voor het eerst te horen is op Inquisition. Eleonore is het type nachtegaaltje wat je van bands in het kielzog van een Epica, Within Temptation of Delain kunt verwachten. Het epische liefdesverhaal tegen het toneel van de Spaanse inquisitie dat de basis vormt van deze plaat, wordt met veel dramatiek in zowel tekst als muziek gebracht. Eerlijk gezegd wordt het voor mij soms wat te zoet en theatraal. 

Deze plaat werkt dan ook het beste als je hem in zijn geheel luistert, ga ervoor zitten alsof het een film is. Duidelijk meer rockopera dan eenvoudig  studio album. Los zullen de nummers je minder goed bij blijven en heeft het te gewoon te weinig uitschieters. Evenwel zijn het pompende riff werk op Stand Up And Fight en lichtvoetige toetsenwerk op Sail Away zeker genietbaar.

Er is een indrukwekkend aantal verschillende symfonische elementen te horen op de plaat. Interessant is ook de aanzienlijke lijst van meewerkende gastartiesten van Laura Guldemond (Burning Witches) tot Tamara Bouwhuis (Dim Crimson). Dat geeft duidelijk aan hoeveel moeite er in dit album is gestoken / met hoeveel zorg dit album is gemaakt. Die moeite / zorg zal vast gewaardeerd  worden door fans van het verhalende karakter van Ayreon of het geluid van eerder genoemde symfonische bands. Liefhebbers van het zwaardere werk of nummers met een hogere hit potentie komen beiden bedrogen uit.