Toen ik het album The Third Secret van Fifth Angel onder ogen (oren) kreeg, was ik lichtelijk verbaasd over mezelf. Had ik al die tijd onder een steen geleefd. Opgericht in 1984 werkt Fifth Angel aan een debuutalbum dat hoge ogen gooit. Maar een muzikale carrière opbouwen vanuit Seattle heeft twee kanten.

Het is zowel een zegen als een vloek. Midden jaren tachtig is Seatte broeinest voor succesvolle rockbands. Heart, Metal Church en Queensrÿche verkopen miljoenen albums en Fifth Angel gaat lekker mee in de slipstream van het succes en tekent een miljoenendeal met Epic Records. Tot…..Seattle zich gaat ontplooien als de bakermat voor de grunge die ervoor zorgt dat de rockmuziek in het algemeen en Fifth Angel min of meer in de vergetelheid raakt. Einde Fifth Angel.

Gelukkig. Ik ben nog aardig bij, muzikaal gezien. Het duurde tot 2010 voordat Fifth Angel weer van zich liet horen op het Keep It True festival in Duitsland. Jaap Wagemaker van Nuclear Blast hoort wat nieuw werk en de herrijzenis is een feit. Fifth Angel tekent bij Nuclear Blast Records en brengt uiteindelijk het derde album uit met de titel The Third Secret.

En het is alsof de tijd stil heeft gestaan, want The Third Secret overtuigt meteen vanaf de eerste noot. Het is de muziek van toen met de bezieling van nu en dat de heren dertig jaar ouder zijn, is werkelijk nergens te merken (behalve  in de video’s). Stars Are Falling is nauwkeurig en precies opgebouwd en weet met een heerlijk refrein meteen de juiste toon te raken. Het heeft de snelheid en het metrum van Iron Maiden en gitarist en zanger Kendall Bechtel gebruikt zijn stem in de sfeer van Ronnie James Dio. We Will Rise heeft eveneens zo’n goede opbouw waarin couplet en refrein elkaar subliem afwisselen en een kenmerkende riff de basis vormt. Bassist John Macko en drummer Ken Mary houden de vaart er goed in terwijl Kendall in een goede solo laat horen ook gitaartechnisch te kunnen overtuigen. Alles ademt de sfeer van de heavy metal maar krijgt in Queen Of Thieves door toedoen van een Oosters accentje en een theatraal karakter net even dat beetje meer. Queen Of Thieves ademt een verhaal dat muzikaal is vormgegeven en sleept zich langzaam doch krachtig naar het eind waarbij de riff en de voortstuwende ritmesectie voor de nodige spanning zorgt.

Dat Fifth Angel in de beginjaren beïnvloed is door Queensrÿche krijgt in de ballad Can You Hear Me enige vorm. Ergens in het karakter van de compositie is de sfeer van het oude Queensrÿche wel aanwezig. Of het komt door de aansprekende zanglijn of in de gitaarsolo is niet geheel tastbaar, maar het gevoel is sterk aanwezig bij mij en bevalt me ook wel.

Fifth Angel heeft me zo halverwege het album overtuigd en laat horen nog altijd relevant te zijn voor de heavymetalscene van vandaag. This Is War heeft die sterke heavymetalvibe, maar naar het einde van het album blijft het genieten van Shame On You en Hearts Of Stone. Alle drie zijn ze gezegend met een lekker pittig tempo en heeft titelnummer Third Secret, dat lichtelijk in dezelfde sfeer als Queen Of Thieves neergezet is, een krachtig drumgeluid in zich dat begeleiding krijgt van een sterke zware riff. Een mooi geluid na het relatief rustige Fatima.

De vergetelheid voorbij is Fifth Angel helemaal in de ‘running’ via The Third Secret. Heavymetal is springlevend en wordt krachtig neergezet door deze ‘ouwe rotten’. Liefhebbers van het oude Rainbow of (Ronnie James) Dio kunnen dit schijfje meteen bestellen.