Laat die rollende industrial riffs maar komen! Gooi het tempo vol met chaos er maar in! Marilyn Manson is in town en dat zullen we weten. Hoewel de titel veel van hetzelfde lijkt te gaan bieden is We Are Chaos echter iets anders dan verwacht. Groove, ritme, maar vooral Gothic rock die voor de traditionele Marilyn Manson fan soms terug doet denken aan een plaat als Mechanical Animals. Veel rustiger dan (mogelijk) verwacht, maar wel heerlijk in balans. Het intro, de drumpartijen en de gitaarpartijen van Red Black And Blue herinneren aan het vroege verleden van de band. Later op de plaat geeft Perfume hetzelfde gevoel. Feit is echter dat de muziek op beide nummers veel minder kwaad klinkt. Het daaropvolgende titelnummer zet iedereen op het verkeerde been. Geen knalhard industrial nummer zoals de titel doet vermoeden, maar een soort gladgestreken semi-ballad met een uiterst hoog pop gehalte. Marilyn Manson mag tekstueel zijn oude streken nog niet verloren zijn, maar juist op muziekgebied maakt de plaat We Are Chaos regelmatig indruk. Wil niet zeggen dat de plaat geen missers bevat, want een nummer als Don’t Chase The Dead had wel wat spannende gemogen. De voormalige schockrocker schockeert niet meer door kracht, maar door nuance en rust. In contradictie met die rustige aanpak blijft de schuurpapieren strot van Brian Hugh Warner (Marilyn Manson) een herkenbaar ijkpunt. Zelfs op een ballad Paint You With My Love, het piano gedomineerde Half-Way & One Step Forward en het mooie Broken Needle blijft die wisselwerking werken. Het beste nummer van de plaat Keep My Head Together is toegankelijk en vreemd tegelijk. Zelfs de zang horen we andere dingen doen dan we gewend zijn. Het swingt, maar kent ook een aantal verrassende breaks. We Are Chaos verrast zonder echt tot grote hoogte te stijgen. De plaat blijft net teveel in hetzelfde segment hangen. Dat betekend niet dat dit een slechte plaat is, maar meer eigenzinnigheid en afwisseling had de plaat net dat streepje extra kunnen geven.

Marilyn Manson