Met Nihilist Notes (And the Perpetual Quest 4 Meaning in Nothing) laat Ordo Rosarius Equilibrio (ORE) horen nog steeds tot het beste te behoren in de nihilistic poetry. Met deze plaat gaan de darkfolk en martial industrial heren en dame duidelijk verder de diepte in. Zo is het elektrisch gitaarwerk op I Set Fire To Cathedrals, With The Flame Inside My Heart heerlijk opvallend en aanvullend. Niet dat het er dik bovenop ligt, want de gitaar blijft mooi op de achtergrond. Hetzelfde geldt voor Never Shall The Stars Be Touched Or The Roses Fall waarin de muziek, zoals gitaar, ondersteund wordt door stemmige blazers. In Sing To My Enemies, And Those Who Did Not Make It wordt de zang aangevuld met schreeuwende, bijna gruntende stem. Het verhaal van de plaat gaat, globaal gezegd, om de symbiose tussen verleden en heden. Met als inspiratie het gewelddadige heden. Een van de redenen dat Nihilist Notes (And the Perpetual Quest 4 Meaning in Nothing) vooral teruggrijpt op martial industrial en minder op darkfolk. Het gaat niet ten koste van de dynamiek en de kwaliteit van de muziek. De meer sprekende dan zingende zang van Tomas Petterson zorgt voor rust en kalmte. Hij gidst je als luisteraar door de donkere muziek en de best heftige teksten. Nihilist Notes (And the Perpetual Quest 4 Meaning in Nothing) past daarmee perfect in de rijke traditie van ORE. Door de prima productie en de muzikale ontdekkingsreis hoort dit album tot een van de beste van hun oeuvre. Gezien de kwaliteit van hun werk is dat een zeer groot compliment.

Ordo Rosasrius Equilibrio facebook