Het alweer veertiende album van Sinister klinkt heel hard als de vorige albums van deze Nederlandse deathmetalband. En dat is goed nieuws voor de fans van deze band.

Zoals bij wel meer deathmetalbands wisselt de bezetting al eens bij Sinister. De enige echt vaste waarde in de band is de huidige zanger Aad Kloosterwaard. Hij is als enige nog aan boord sinds de oprichting in 1988. Drummer Toep Duin is intussen ook al een oudgediende. Hij mag volgend jaar tien kaarsjes uitblazen op de drumkit van Sinister. De nieuwe Poolse gitarist Michal Grall levert op het nieuwe album een topprestatie in het naspelen van wat je het huis-geluid van Sinister zou kunnen noemen en hij weet er nog wat van zijn eigen talent aan toe te voegen. Dat het geluid van Sinister nog steeds uit honderden herkenbaar is, dankt de band uiteraard ook aan de diepe guturale grunts van Kloosterwaard, de typische oldschool-death-opbouw van de songs en de op elk album terugkerende thema’s in de lyrics.

Een vintage Sinister-album is Deformation Of The Holy Realm nu ook weer niet. Ten opzichte van het oudere werk is er toch een zekere evolutie merkbaar. Zo is er deze keer net iets minder aandacht voor de melodie, zijn de gitaarpartijen slechts door één persoon ingespeeld en niet door twee, en zijn er – op de intro van Suffering From Immortal Death na – bijna helemaal geen synths te horen. Door die elementen samen klinkt het album nog meer oldschool dan misschien het opzet was, want er zitten vaak brugjes en productionele ingreepjes in die duidelijk maken dat de band met twee voeten in het hier en nu staat. Dat laatste had misschien nog wat duidelijker naar voor mogen komen in de lyrics en songtitels, maar we gaan niet zeuren: voor fans van oldschool deathmetal is dit het muzikale equivalent van het suikerfeest: na een periode van vasten (het vorige album is van 2017) kan je smullen tot je verzadigd bent en dan zou je nog willen delen met alle andere liefhebbers van het genre ook. Al zullen ze bij Sinister dan misschien niet blij zijn met zo’n vergelijking.