Home » R.E.M. – Part Lies, Part Heart, Part Truth, Part Garbage

R.E.M. – Part Lies, Part Heart, Part Truth, Part Garbage

door marvin@rockportaal.nl
128 views 2 minuten leestijd

De meest invloedrijke alternatieve rockband hangt de microfoon aan de wilgen, legt de drumstokjes neer en laat de snaren voor wat ze zijn. R.E.M. kapt er mee. R.E.M. werd opgericht in 1980 en groeide in rap tempo uit tot één van de meest toonaangevende bands in hun genre. Als voorbeeld van onder andere Sonic Youth, Nirvana en Radiohead maakte R.E.M. muziek die bij vlagen lastig te verorberen is maar tegelijkertijd een heel groot publiek aansprak. Met ‘Part Lies, Part Heart, Part Truth, Part Garbage pakt de band uit Athens, Georgia nog eenmaal flink uit.
R.E.M. behoeft uiteraard geen introductie. Als rockliefhebber gaat er, ongeacht of je er van houdt of niet, gegarandeerd een belletje rinkelen.Voor velen geldt hierbij hetzelfde als bij het bekende merk pindakaas; wie is er niet groot mee geworden? Met meer dan 85 miljoen verkochte platen wereldwijd is de loopbaan van de heren op zijn zachtst gezegd indrukwekkend te noemen. Er werden niet minder dan vijftien studioalbums uitgebracht. Het mooie hiervan is, is dat geen enkel album op elkaar lijkt. Nieuwe wegen werden ingeslagen maar de band bleef onverminderd populair. De populariteit bereikte in het begin van de jaren negentig zijn hoogtepunt en dat is op deze definitieve verzamelaar goed te merken door het feit dat ‘Automatic For The People’ en ‘Out Of Time’ goed vertegenwoordigd zijn.
Het is lastig kiezen als je zoveel songs hebt gemaakt en zoveel daarvan hits zijn geworden. R.E.M. heeft er bewust voor gekozen om elk aspect van de 31-jarige carriere te belichten in plaats van louter hits op de cd’s te knallen. Aan de andere kant stond een aantal nummers al op het vorige verzamelalbum. Het mooie van dit album is dat zowel de oude jaren als de nieuwe jaren gebundeld worden. Ook heeft de band nog drie nieuwe nummers aan de imposante lijst met tracks toegevoegd. ‘A Month Of Saturdays’  klinkt aanstekelijk maar door de lengte van het nummer (maar 1 minuut 40) is het al weer voorbij voor je er erg in hebt. ‘We all Go Back To Where We Belong’ is rustig en heeft een dramatische insteek. ‘Hallelujah ‘is de mooie  krachtige afsluiter en tevens het allerlaatste nummer van deze cd én van R.E.M.
R.E.M. sluit hun geweldige carriere in stijl af met deze verzamelaar. Is er dan geen minpuntje te ontdekken? Nee. Of nou, een heel kleintje dan. Waar is potjandrie het nummer ‘Drive’ gebleven?

-
00:00