De covid-crisis heeft heel wat bands en artiesten geïnspireerd om covers op facebook te gaan posten. Vaak gewoon om de fans te laten weten dat ze nog bestaan, maar heel vaak ook gewoon akoestische solo-opnames waar je niet meteen vrolijk van wordt. Daarom hier even een reeksje covers die laten zien en horen hoe het wel moet. Hoewel … Oordeel zelf maar.

We trappen af met Stippenlift en zijn depriwave-versie van Een Eigen Huis, de hit van René Froger en Het Goede Doel. We hoopten al ergens dat Stippenlift het Nederlandse muzikale erfgoed zou gaan interpreteren, maar deze Nederhit stond daarbij niet bovenaan op ons verlanglijstje. De subtitel Alles Kan Een Mens Gelukkig Maken en vooral de strofe ‘toch wou ik dat ik net iets vaker simpelweg gelukkig was’ zijn Stippenlift helemaal op het lijf geschreven. Andere recente singles van Stippenlift zijn o.m. Was Ik Maar Dood (een duet met Aafke Romeijn) en Sterven Als Een Jonge Hond.

https://open.spotify.com/track/20obdd3ShkzNG8RamwKl6m?si=SfmCnyS1TPKRe9Qg1sQMxA&fbclid=IwAR2ZhjhriqLlE9nMfUhr45QcyYfcsVSNtwcVkBDf5FN5Mfu3T89OmGl28Nk

 

De Belgische gitaarband Tien Ton Vuist pakt zowaar Justin Bieber’s Sorry aan. En ze geven er meteen meer ernst aan dan Bieber zelf ooit had kunnen doen. Een beetje zoals Ryan Adams deed met zijn versie van  1989, het album van Taylor Swift. Bieber’s Sorry verdraagt de luide gitaren makkelijk en krijgt een heel ander look & feel dan het origineel.  In de goede Tien Ton Vuist-traditie hoort er opnieuw een leuke video bij dit nummer.

Hillbilly Herald is een relatief nieuwe Amerikaanse band op het nieuwe label Golden Robot Records. De band brengt rock ’n roll voor de werkende mensen en hun nieuwe single is een cover van Steppenwolf’s Born To Be Wild. Die zit in de setlist van zowat elke beginnende coverband en je moet al sterk in je schoenen staan om het origineel te evenaren of te verbeteren. Dat doet Hillbilly Herald dan ook niet. Maar wel nog steeds een prima versie.

Hookers & Blow is een band met twee nogal bekende bandleden (Dizzy Reed van Guns ’n Roses en Alex Grossi van Quiet Riot) die werkt aan een album met enkel covers. Een beetje naar het voorbeeld van Me First And The Gimme Gimmes steken ze alle hits in een jasje van smerige rock. De derde single van dat nog uit te brengen album is Ziggy Stardust van David Bowie. Dat is net als Born To Be Wild zo een iconische track dat je maar beter goed op je tellen past. En net als Hillbilly Herald lukt het Hookers & Blow niet om tot aan de knieën te komen van het origneel. Maar ook wel nog steeds een prima poging.

Nog een band die uitsluitend covers brengt, is Moonlight Desires. Voor hun nieuwe EP kozen deze Canadezen vier tracks die in de jaren ‘80 gebruikt werden als soundtrack. Een volledige review van de EP At The Movies vind je binnenkort op Rockportaal, maar je kan hier al eens proeven van de hardrock-interpretatie van Eric Carmen’s Hungry Eyes, uit Dirty Dancing.

Het Belgische label Alfa Matrix brengt Wir Sind DAF uit, een ode aan DAF. Uiteraard niet aan de vrachtwagens uit Eindhoven, maar aan de Deutsch-Amerikanische Freundschaft, de band waarvan deze zomer zanger Gabi Delgado onverwachts kwam te overlijden. Alfa Matrix stelde al eerder een dergelijk tribute-album samen, voor Depeche Mode. Deze keer lijkt de lijst van deelnemende bands van het label wat tegen te vallen, met Plastic Noise Experience en Implant als bekendste. Die deden ook mee op de Depeche Mode-tribute, naast nog o.m. Star Industry, Leaether Strip, Schwarzblut en Dunkelwerk.  Twee van de DAF-tribute-tracks kan je al voorbeluisteren op de bandcamp-pagina van het label.

https://alfamatrix.bandcamp.com/album/wir-sind-daf-daf-tribute