Persekutor – Snow Business

Ik ontdekte dit album via een interview met frontman Vlad The Inhaler in een Amerikaans metal magazine. Zijn masker en outfit en Roemeense accent, mooi vormgegeven in dat interview intrigeerden me. Het verhaal is dat Vladislav Bârladeanu een reisje maakt van zijn thuis in Transsylvanië naar Los Angeles. Daar ontmoette hij Lightning Swords Of Death gitarist Inverted Chris Velez, en samen namen ze een cover op van Celtic Frost’s Procreation (Of The Wicked) voor Morbid Tales! A Tribute To Celtic Frost, released door Flower Records. Een paar jaar later formeerden ze een band samen met  Saviours / Ides Of Gemini drummer Scott Batiste en Crux / Ides Of Gemini bassist Adam Murray. Hun live debuut, als openers voor Braziliaanse black thrashers eindigde in een steekpartij en een flinke aanwezigheid van de politie. Interessant verhaal toch? In hoeverre het helemaal allemaal klopt weet ik niet, maar het geeft mooi wat atmosfeer.

Ze brachten de plaat Permanent Winter uit en noemden het Roemeense ice metal. Daar pakken ze wat invloeden van Immortal mee qua thematiek maar ze vermengen het met sleazy rock ‘n’ roll. Prima plaat, maar ze laten pas echt horen wat ze kunnen met dit nieuwe album, Snow Business.

Midtempo Darkhtrone riffs worden verweven met die van AC/DC, Mötley Crüe en damn, zelfs Black Sabbath. De zang zit tussen Midnight’s Athenar en Lemmy van Motörhead. Dan denk je al snel aan black ‘n’ roll in de stijl van eerder genoemde Midnight of Hellripper misschien, maar dan heb je het mis. Daar is het tempo te laag voor en zit er net teveel dreiging in het geluid. Over dreiging gesproken, de in de onderwereld spelende teksten van Nightjob, Suck City en Snow Business zijn gewoon mini Quentin Tarantino films.

Het eerste nummer Siberian Skull is het meest toegankelijke voor de black metal fans en hier liggen de Darkthrone invloeden er het dikst op. Zo wordt je er mooi ingeluisd en krijg je daarna die eerste aanstekelijke AC/DC riff te horen en komen die lijzige, sleazy backing vocals die je nou niet bepaald kent van een Immortal of Hellhammer. De heavy metal riffs van van Polar Trauma completeren de vocalen van Vlad prima die hier extra raspend klinken. Thundersnow heeft de duidelijkste Black Sabbath invloeden. Het intro van Nightjob met die langzaam opbouwende drums, catchy riff is herkenbaar uit duizenden en trekt je het beste nummer van het album moeiteloos in. Het snelle Halloween ’91 klinkt lekker punk. Op The Frozen Hours komen de Darkthrone meets Black Sabbath invloeden weer terug. Brain Freeze is wat minder spannend. Snow Business heeft een dikke Motörhead vibe door een fijn opzwepend baslijntje. Met een mooie knipoog naar Queens Of The Stone Age Feel Good Hit of The Summer sluit het album af met Feel Bad Hit of the Winter.

De sfeer, de teksten, de riffs, het verhaal om de band heen en het imago… Het spreekt me allemaal ontzettend aan. De black metal puristen is dit allemaal vast niet serieus genoeg of misschien te langzaam. Liefhebbers van de rock ‘n’ roll of sleaze kant kunnen dit te heftig vinden en de vocalen te raspend. Maar als je een fan bent van al die genres en op zoek bent naar die ene plaat waar je op dat onbewoonde eiland mee kunt stranden is dit een verplichte aanschaf. Voor mij een dikke kanshebber voor Album Of The Year.

Related posts

Beaten To Death – Sunrise Over Rigor Mortis

Axxis – Coming Home

Anvil – One and Only