Home Live review Perturbator + Carpenter Brut – 013 (Tilburg 19/11/2023

Perturbator + Carpenter Brut – 013 (Tilburg 19/11/2023

door Jordy Weustenraad
835 views 4 minuten leestijd

Liefhebbers van elektronische muziek hebben zich op deze zondagavond in grote getale verzameld in Tilburg. In de Mainstage van 013 schittert de crème de la crème van de Synthwave; Carpenter Brut en Pertubator staan als co-headliners geprogrammeerd. De opening  wordt verzorgd door HO99O9.

Het Amerikaanse HO99O9, ook wel bekend als Horror, bestaat uit vocalist TheOGM en multi-instrumentalist Eaddy. Het duo wordt live bijgestaan door drummer Billy Rymer. Deze formatie weigert zich te laten vastpinnen op één stijl en creëert een unieke mix van diverse genres. Zo horen we Hip-Hop, Punk, Industrial en zelfs Noise. Terwijl het ene nummer doordrenkt is met pure Punk, transformeert het volgende nummer naar een noisy Hip-Hop track. Hoewel coherentie soms ontbreekt, is juist datgene waar deze Amerikanen naar streven.

TheOGM is deze avond energiek en springt als een dolle over het podium. De elektronische beats vloeien naadloos samen met de vocalen, waardoor de nummers uitgewerkt aanvoelen. De muziek leunt heel erg op backing tracks, waarbij nummers als My Way van Frank Sinatra naadloos overgaan in Horror-Rap. Tijdens Knuckle Up krijgen we ook nog verschillende moshpits. Het werk van dit duo mag dan wel anders zijn dan dat van de headliners, maar het wordt hier zeker gewaardeerd. Een unieke opener die op de juiste plaats staat.

Met op de achtergrond de klanken van de Backstreet Boys begint, Carpenter Brut aan hun set. Het balkon mag dan wel gesloten zijn, de zaal is overvol. Bij de opkomst van de Franse artiesten klinkt luid gejuich en applaus. De duistere Synthwave wordt bijgestaan door een flitsende en enerverende lichtshow, die perfect is afgestemd op de elektronische klanken. Op Beware The Beast speelt Adrien Grousset een fijne metalriff, waardoor de invloed van dat genre duidelijk naar voren komt. Het 80’s geïnspireerde Night Prowler roept discovibes op, wat resulteert in een swingende 013. Tevens is dit het moment voor Florent Marcadet om te shinen met zijn drumsolo. Het constante schouwspel tussen meesterbrein Franck Hueso en zijn begeleidingsband is fascinerend om te aanschouwen.

Na ieder nummer wordt het publiek bedankt met gebaren in plaats van woorden. De synthesizers op Monday Hunt en Hairspray Hurricane laten hoofden deinzen en handen klappen. Met Turbo Killer krijgen we het extreemste nummers van de set. De met harsh vocalen ondersteunde track mag dan ook op veel bijval rekenen. Tijdens de slotnummers gebeurt dan toch het onvermijdelijke; Carpenter Brut krijgt een veelvoud aan crowdsurfers. Traditiegetrouw is de Michael Sembello cover van Maniac de afsluiter. Deze wordt, tevens traditiegetrouw, uit volle borst meegezongen door de hele zaal. Niemand staat meer stil en het enthousiasme is schitterend om te zien en bezorgt me zelfs kippenvel. Een schitterend einde van een imponerend spektakel.

Aan Perturbator de zware taak om de show van Carpenter Brut te overtreffen. De productie van Perturbator overtreft in elk geval die van Carpenter Brut. Met een omgekeerd pentagram als centraal punt staat er een imposante constructie waarin de leden zich bevinden. De sfeer zit er vanaf opener Excess al meteen voelbaar, terwijl de blauw-roze verlichting de zaal van voor tot achteren verlicht. Bij She Is Young, She Is Beautiful, She Is Next licht de constructie op, gaat het volume naar maximaal, en wordt het tijd om volledig los te gaan. Dit Franse gezelschap maakt sferische Synthwave waardoor de heupen constant in beweging blijven.

Gehuld in een continue mist van rook, verschuift de focus volledig naar muziek en licht. Begrijpelijk gezien de excellente kwaliteit van beiden. Future Club presenteert Synthwave in zijn meest pure, rechtlijnige vorm, vergezeld met een doordringende geur van wiet. Blijkbaar geniet iedereen op zijn eigen manier. Op Humans Are Such Easy Prey wordt er flink geheadbangd door Pertubator en tonen de heren hun windmill-skills. Bijzonder entertainment en dat krijgt ook alle vuisten in de lucht tijdens de snelle stukken. Het meest duistere moment van de avond komt tijdens Messalina, Messalina, een zware passage gevolgd door blastbeats en oorverdovende bas. Als afsluiter krijgen we het Drum ’n Bass aandoende Tainted Empire, waarbij deze zaal wordt omgevormd tot een muur van pulserend geluid.

De Franse groepen leggen de lat van liveshows torenhoog, zowel in het Synthwave-genre als daarbuiten. Een overlading aan showelementen maken deze avond tot een groot succes. 

Foto’s: Evy Wisse

Kijk ook eens naar