Maurice Engelen behoeft voor de lezers van Rockportaal misschien toch een paar woorden uitleg. Deze Belg is met Praga Khan, Lords Of Acid en nog een reeks andere zijprojecten één van de succesvolste exportproducten: hij stond op de soundtrack van Basic Instinct en een rits andere films, zijn muziek hoor je in de populaire game Mortal Kombat, hij scoorde een hele reeks dance-hits, mocht headlinen op Rock Werchter en werd reeds gecovered worden door o.a. Aphex Twin. Met Lords Of Acid deed Engelen zopas nog een tournee met 30 haltes doorheen de VS om het album Pretty In Kink te promoten. De tijden dat die kinky liveshows verboden werden omdat ze te aanstootgevend waren, zijn gelukkig voorbij. Heel af en toe komen de Lords of Acid ook in Europa spelen, zoals zopas nog, voor twee concerten in De Casino in Sint-Niklaas (België) naar aanleiding van de 60ste verjaardag van Maurice Engelen en de 30ste verjaardag van Praga Khan. Beide avonden waren heel snel uitverkocht en er waren zelfs enkele Nederlandse fans afgereisd.

Live ziet Lords Of Acid er ongeveer uit als een doorsnee rockband, met drums, bas, gitaar, synths en een zangeres. Slechts twee van de vijf bandleden zijn Belgen: Maurice Engelen op toetsen (en op slechts twee nummers in deze set lead vocals) en zangeres Marieke Bresseleers. Haar kan je nog kennen van prog-gothic-metalband Circle Unbroken. Gitarist Erhan Kurkun dubbelt bij de Lords en Praga Khan. Lords Of Acid had eerder wel meer kinky zangeressen, Acidqueens worden die dan genoemd, maar Bresseleers is toch van een ander kaliber. Dat ze beschikt over een heldere stem met een groot bereik en volume staat in de schaduw van haar podiumact als teasende verleidster. Dat hoort al van bij het begin bij de shows van de Lords, maar Marieke is een aandachtsmagneet die de rest van de band Mathieu Vanderpoel-gewijs van bij de start uit het wiel rijdt. En met de finish in zicht steekt ze zelfs nog een tandje bij.

 

Lords Of Acid bracht voor deze zeldzame Belgische show een soort Best Of, met slechts een handvol tracks uit het jongste album. Ze trapten af met oudje Voodoo-U  (1995). Daarna ging het via het nog nieuwe Break Me naar Scrood Bi U uit Farstucker. Je krijgt een beetje een Alice Cooper-gevoel bij deze Lords. De muziek wordt prima gebracht, maar bij elke track hoort ook een stukje theater: een dansje, een clip op de achtergrond, een opblaaspop die het publiek ingegooid wordt (bij Ruber Doll, wat dacht je). Op een cliché meer of minder wordt net als bij Alice Cooper of Marilyn Manson, die andere, vergelijkbare shockrocker, niet gekeken.  Het is allemaal wat voorspelbaar, maar het zou de fans tegelijk spijten mochten de Lords die stukjes eruit laten.

 

 

Bij Lords Of Acid heeft Maurice Engelen– live dan toch – slechts een bijrol, maar bij Praga Khan draait het allemaal rond hem. Zijn keyboard is bevestigd aan een soort trap-tafel-klimrek waar hij al eens op gaat zitten of staan. Ondanks zijn gezegende leeftijd van 60 en het feit dat hij waarschijnlijk net iets uitbundiger geleefd heeft dan de gemiddelde persoon, straalt Engelen op een podium vooral kracht, levenslust en positiviteit uit. Dat is misschien wel het grootste verschil met andere rock- en metalbands. Praga Khan heeft dezelfde klassieke bezetting en middelen, maar heeft niets met melancholie of agressie en ook niet met diepgravende lyrics. Net als bij metalbands ontstond er in De Casino zowaar een moshpit met dansende veertigers en vijftigers aan het podium. Deze elektrorockers moeten echt in niets onderdoen voor bands uit andere genres. En met de Lords heeft Praga Khan gemeen dat de liveshow draait rond verleiden, met o.m. enkele schaarsgeklede danseressen (maar niet zo kinky als bij de Lords). Ook al net als bij Lords Of Acid komt het visuele na de muziek op een dichte tweede plaats bij Praga Khan. Bij de start van de show bewegen dansende creaturen (half mens, half vogel) in zwart en wit over het podium. Later volgen nog meer danseressen en gigantische witte ballonnen die het publiek worden ingegooid.

Op zijn 60ste en met zo’n loopbaan kon Maurice Engelen misschien al lang met pensioen. Als hij met Praga Khan en Lords Of Acid live nog zoveel power en positieve vibes kan brengen, mag voor hem de pensioenleeftijd (in België op 67 jaar) nog wat verder opgerokken worden. Hij kan nog wel een paar rondjes mee langs de Europese festivals en de Amerikaanse clubs. Eind dit jaar kan je overigens de double bill met Praga Khan en Lords Of Acid nog twee keer meemaken, maar daar moet je voorlopig wel naar België, want het wordt dan Geel of Oostende.