Redemption is voor mij een band die vanuit LA, Californië, al jaren uitstekende progressieve rock/metal speelt. Toch heb ik ook het idee dat de band het grote succes nog niet heeft mogen ontvangen. Opgericht in 2000 door gitarist/toetsenist Nicolas van Dyk heeft Redemption al zeven studio-albums uitgebracht en laat de band in 2020 van zich horen met het derde live-album. Het eerste live-album met daarop zanger Tom. S. Englund die sinds 2018 de vocalen voor zijn rekening neemt, nadat Ray Alder de band verliet in 2016, na het album The Art Of Loss.

Met Alive In Color brengt Redemption meteen het eerste album uit bij AFM Records. Het optreden dat op het album te horen is (ik beperk me even tot de CD) stamt uit 2018 en laat het optreden horen op het ProgPwer USA festival. Bijzonder tijdens het optreden is wellicht de bijdrage van Ray Adler in Threads. Een vertrouwd geluid is het wel, maar tijdens het optreden blijkt ook dat de muziek van Redemption Tom past als een tweede huid. Zijn manier van zingen ligt dicht bij wat we gewend zijn bij Evergrey en hij is live zeker zeer sterk.

Een andere verrassing is de bijdrage van gitarist Chris Poland (ex-Megadeth) die in het prachtige Indulge In Colour zijn spel laat schitteren. En voor het eerst in twintig jaar speelt hij de gitaarpartij van Peace Sells (But Who’s Buying) van Megadeth.

Verder bestaat de set van dit optreden uit een dwarsdoorsnede van bijna het hele oeuvre van de band. Alleen van het debuut Redemption uit 2003 werden er geen composities gespeeld. Van The Fullness Of Time is er dus Threads te vinden in de uitvoering van Ray en van Tom. En daarnaast The Fullness Of Time part 3 als bonustrack.

De nadruk in de set ligt op het laatste album Long Night’s Journey Into Day uit 2018. Over de hele linie moet je het echter herkennen omdat de kwaliteit van de composities zeer consistent is en het geluid van Redemption weinig fluctaties kent. Progliefhebbers kunnen daarom bij Alive In Color hun vingers aflikken bij deze liveregistratie. Het is bijzonder fraai hoe gitarist Nick van Dyk en toetsenist Vikram Shankar continu hun spel om elkaar heen draaien en samen de composities aan elkaar weven. Daarbij laat drummer Chris Quirarte (sinds 2002 bij de band) zich niet onbetuigd en weet een perfecte set neer te zetten waarbij hij zich absoluut niet verslikt in de variëteit aan ritmes en daarbij geregeld de pulserende katalysator lijkt te zijn voor de set.

Alive In Color is een mooie registratie van een band die na twintig jaar nog altijd gretig klinkt en subliem spel speelt. Het moge jammer zijn dat Ray Alder niet langer van de partij is, maar als liefhebber van Evergrey en het stemgeluid van Tom. S. Englund ben ik dik tevreden met zijn bijdrage aan Redemption. Alive In Color biedt een mooie dwarsdoorsnede van het werk van Redemption en is daarmee voor fans een mooie aanwinst en voor nieuwe fans een manier om nader kennis te maken met deze uitstekende progressieve band die van mij wel wat meer aandacht mag krijgen. Ze verdienen het dubbel en dwars.