Nation was het debuutalbum en met Porcelain wist deze Duitse metalcoregroep uit Bremen zich definitief in de picture te spelen (bij mij). Een album dat in alle aspecten een uitstekend album is om tijdens een fikse herfststorm continu af te draaien. Met de kerst voor de deur is het prettig dat Rising Insane voor de gelegenheid vier composities van Porcelain akoestisch heeft ingespeeld.

Vier composities die in de originele versie al enorm aanspreken. Met de akoestische versies laat de band horen dat deze vier composities ook in een gevoeligere setting fier overeind blijven. Daarbij is het voor menigeen nu misschien ook duidelijk wat de tekst is. Titelnummer Porcelain mag natuurlijk niet ontbreken. De krachtige basis heeft plaats gemaakt voor een muzikale minimale basis waardoor de heldere zang goed tot zijn recht komt. Nog altijd heel meeslepend en prachtig opgebouwd, want die sfeer heeft Rising Insane zeker weten te behouden.

In Last Fragments wordt er gebruik gemaakt van de piano en strijkinstrumenten om de zang te ondersteunen. Het geeft het geheel iets breekbaars en maakt het daarmee wonderschoon. Wat opvalt in Helpless is de samenzang waarbij de beide stemmen elkaar niet in de weg zitten maar elkaar ondersteunen. Hier zijn het ook de stiltes in het gitaarspel die voor de continuïteit zorgen. Born To Live is wat naar voren geschoven als boegbeeld van de EP. De muziek is hier wat meer naar voren gezet en klinkt daardoor wat steviger en misschien meer unplugged dan akoestisch.

Porcelain Acoustic is een fraai product van Rising Insane waarmee ze aantonen dat we hier met muzikanten te maken hebben die goed doordachte composities neerzetten en die zelfs zonder het geweld en de bruutheid van de metalcore sterk overeind blijven staan.