Via internet kom je veel mooie muziek tegen. Zo kwam ik tot mijn plezier in contact met Whispers Of The Dragon. Een band die niet houdt van standaard muziek, maar er een geheel eigen wijze op nahoudt in het realiseren en creëren van muziek. Onder de indruk van hun tweede CD “Gypsy” (lees review op deze website) besloot ik Matt een aantal vragen te stellen. Ook in de hoop dat meer bekendheid aan deze band hen ook meer liefhebbers op zal leveren, want muziek die (oorspronkelijk) niet gemaakt is voor de massa kan alle steun gebruiken!

1. Whispers Of The Dragon heeft veel verschillende muzikale (een mix van traditionele folk en new age), waar halen jullie de inspiratie vandaan?

Oorspronkelijk was het de bedoeling om muziek te maken zoals Dead Can Dance met een wat meer etnische benadering, maar wel met de focus op de vrouwenzang. Op onze eerste album “Tunisia” smolten meerdere muziekstijlen zich, zoals Afrikaans, Zuid Amerikaans, Midden-Oosten en zelfs Mongools met elektronica. Na dit eerste album luisterde ik veel naar etnische muziek vanuit het midden oosten, Afghaans, Turks en bracht die invloeden terug op het tweede album. Op “Gypsy” probeerde ik de stijl een beetje te beperken met een meer Oost Europese stijl, met een hoop instrumenten uit de Balkan, viool, dubbele bas, en saz en dat samen te voegen met donkere elektronische elementen. We gingen ook traditionele drums gebruiken met de Tablas om het een ander gevoel te geven. Daarbij gebruikten we zangeressen uit Syrië en Bulgarije om de dynamiek compleet te krijgen.

2. Hoe heb je de muzikanten ontmoet, want ze leven over heel de wereld?

Het internet heeft een hele nieuwe wereld geopend voor muzikanten. Het vinden van getalenteerde muzikanten die samen willen werken is makkelijk geworden. Een groot voordeel van het vinden van muzikanten op een internationale schaal brengt een dynamiek met zich mee die moeilijker aanwezig zou zijn in het formeren van een lokale band.
3. Kan je ons meer vertellen over hou jullie een album opnemen? Het internet speelt duidelijk een grote rol, maar hoe doe je dat dan?

Als de basis van een nummer staat dan stuur ik het naar de andere muzikanten om te zien wat zij er aan toevoegen. Het gat op en neer (en op en neer) totdat iedereen haar invloed erin heeft gestopt. Uiteindelijk moet één iemand het uiteindelijke besluit nemen, want anders komt een nummer waarschijnlijk nooit af. Het is vergelijkbaar met een studio sessie behalve dan dat iedereen duizend mijl van elkaar weg is en dat het meer tijd kost. Gooi daarbij het taalverschil en tijdzones en je hebt een interessante avontuur.

4. Werk je altijd met dezelfde muzikanten of verschilt dit regelmatig? Ik kan me namelijk voorstellen dat je bepaalde muzikanten gebruikt voor bepaalde muziek?

De muzikanten ontwikkelen zich en veranderen ook. Ik denk dat elke muzikant iets anders brengt, dus verandering is altijd goed. Ik hou er ook van om verschillende instrumenten te gebruiken, des te exotischer des te beter. We hebben tot nut toe vier verschillende zangers/ zangeressen gebruikt en het plan is om die lijst uit te breiden met het nieuwe album.

5. Kun je jezelf voorstellen dat de naam Whispers Of The Dragons mij deed denken aan een metal band? Ben je niet bang dat meer mensen dat denken of ben ik nu de eerste die dit denkt?

De band naam is ontstaan in een poging om aan te geven dat het gaat om iets unieks, niets meer en niets minder. De naam verwijst naar een afkickende verslaafde die dealt met de “whispers” om terug te keren naar de drugs van zijn keuze. Draak (dragon) staat voor mystiek en mysterie. Ik heb altijd muziek willen maken die niet voorspelbaar is en hoopte dat de naam van de band dit zou vangen.

6. Is downloaden van Cd’s nu een plezier of een hel? Waarom?

Het ziet ernaar uit dat alles die kant opgaat, inclusief films. Ik heb liever iets dat ik in mijn handen kan houden en waarbij ik de teksten kan lezen. Ik mis de oude albums waar de print groter was en de teksten beter te lezen.

7. Wat zijn de toekomstplannen met Whispers Of The Dragon? Nieuw materiaal, tour?

Ik ben bijna het hele afgelopen jaar bezig geweest met het schrijven van muziek voor een album van een andere band. WotD lag daarom in de ijskast. Aan het einde van januari zijn we gaan werken aan het derde album. Op hetzelfde moment heb ik twee nieuwe zangers/ zangeressen gevonden die hopelijk mee willen werken aan het derde album (kruis mijn vingers). We zullen waarschijnlijk drie zangers/ zangeressen gebruiken op het nieuwe album. WotD muziek is altijd bedoeld geweest als een visuele ervaring dus we zullen zoveel mogelijk video’s maken als mogelijk. We hebben net een tweede video klaar. Deze was voor de Iraanse oppositie partij. We hebben een remix van ’Call To Prayer’ gebruikt met daaroverheen het gedicht van Hilla Sedighi’s over de vermoorde Iraanse studenten tijdens de rellen onlangs in Iran. Een derde video is in de maak voor één van de nummers van het nieuwe album. Ik heb ook een voorlopige overeenkomst om muziek te maken voor een Britse documentaire over het oude Egypte. Wat betreft live optredens was WotD nooit bedoeld om live op te treden, maar meer om muziek te maken en hopelijk wat filmmuziek te realiseren. Als de randvoorwaarden er echter zijn en we kunnen een tour doen dan zal ik kijken of er muzikanten zijn die mee Willem doen. Het lijkt me mogelijk.

8. Iets wat je altijd wilde zeggen, maar nog nooit bent gevraagd…

Dit is een moeilijke, maar ik denk dat ik graag zie dat mensen erop uit trekken en verschillende soorten muziek ontdekken buiten het standaard, bekende werk om. Veel mensen komen er echter niet mee in contact. Met sites als lastfm, jango, spotfy en pandora is het ontdekken van muziek zoveel makkelijker gemaakt dan in het verleden.
Matt Hopkins
Whispers of the Dragon