Home » Cynthesis – DeEvolution

Cynthesis – DeEvolution

door marvin@rockportaal.nl
127 views 2 minuten leestijd

Cynthesis bestaat voornamelijk uit leden van Zero Hour. De broers Jasun en Troy Tipton samen met Erik Rosvold hebben reeds twee albums op hun naam staan. Onder progressive metal fans is deze band erg bekend en geniet dan ook een hoge status. Vooral The Towers Of Avarice gooide hoge ogen. Samen met drummer Sean Flanegan hebben ze het project Cynthesis opgestart. Een goede keuze, zo blijkt.
Het album is een conceptalbum en trapt met het openingsnummer ‘The Man Without Skin’ erg goed af. We horen hier gelijk de kwaliteit van Zero Hour. We kunnen er namelijk niet omheen. Dit is een soort Zero Hour in vernieuwde vorm. Welke naam het ook heeft, de plaat biedt progmetal van de hoogste kwaliteit. De eerste verrassing die zich voordoet is dat Erik Rosvold wederom de zanpartijen op zich neemt. De beste man hield er namelijk na de twee albums van Zero Hour mee op. Goed om te horen dat hij terug is waar hij hoort. Vooraan het progmetalfront wel te verstaan.
De plaat zal voor veel luisteraars wennen zijn. Zeker als je er niet echt thuis in bent. Maar als je het een paar luisterbeurten gunt hoor je hoe geniaal de muziek in elkaar zit. Iedere keer ontdek je als luisteraar nieuwe dingen in de nummers. Je kunt als je DeEvolution opzet simpelweg niet stilzitten. Afdwalen is er niet bij aangezien de hectische riffs en de complexe maatwisselingen ervoor zorgen dat je bij de les blijft. Het mooiste is dat je werkelijk geen idee hebt wat er komen gaat. Rustige momenten komen voor zodra je het net niet verwacht. Heftige sessies stormen bij je binnen zodra je net weer tot rust gekomen bent. Een gigantisch pluspunt is de mooie zang van Erik. Wat een stem!

-
00:00
00:00