Thema’s als desinformatie en media manipulatie zijn natuurlijk ook voer voor muzikanten. Een maatschappijkritische stroming als industrial (metal) kent al veel platen die dit thema gebruiken. In een tijd dat er alleen maar meer theorieën worden verspreid over deze onderwerpen is het logisch dat ook een band als 40 Octaves Below zich laat infecteren met het virus. De industrial metal van de band klinkt herkenbaar. De sfeer van het vroegere werk van Marilyn Manson ademt er namelijk stevig doorheen. De muziek is bruut, vuig, heftig en confronterend. De vervormde zang doet de rest. Waar Dead To Right nog leunt op een vrolijk deuntje, zorgt de zang en de rest van de vervormde geluiden ervoor dat er een beangstigende sfeer ontstaat. Die sfeer blijft zo tot het allerlaatste nummer Rabid. Helaas missen de nummers regelmatig aanknopingspunten en onderling onderscheid. De beat van Datura zorgt nog voor bewegende hoofden, maar het duurt eigenlijk allemaal net te lang. Verder klinken veel nummers als ‘net niet’. Het is ‘net niet’ af. Het kent ‘net niet’ voldoende ritme en afwisseling. Het kent ‘net niet’ genoeg pakkende riffs of opvallende structuren. Het is ‘net niet’ pakkend genoeg. Het thema is ‘net niet’ vernieuwend genoeg. Helaas is ‘net niet’ is niet goed genoeg.
40 Octaves Below – MetaVersUs
1,2K
vorig bericht