Het derde solo album van ex-Nazareth voorman Dan McCafferty is een prachtig album geworden.

Het is het derde solo werk van McCafferty. In 1975 kwam het eerste, titelloze, solo album uit, gevolgd door Into The Ring in 1987. En nu is daar Last Testament, een album met meer dan een uur muziek, een album met vijftien nummers. En allemaal gezongen met die karakteristieke stem van deze Schot waarvan menigeen dacht dat hij nooit meer wat zou gaan doen nadat hij noodgedwongen Nazareth verliet vanwege de diagnose COPD. Niets is minder waar.

Het album begint met You And Me, gevolgd door Why. Het zijn twee rustige, ballad achtige nummers, rustig gezongen door McCafferty met hier een daar een rauwe uithaal. Look At Song In My Eyes kent uitsluitend piano begeleiding en laat een pure McCafferty horen. Maar de echte tranentrekker is het nummer Refugee. Een politiek getinte tekst waarin McCafferty het nog één keer vertelt. De vluchteling heeft geen eigen land dan het nieuwe land waar jij en ik in wonen, maar daar is hij niet welkom. Hij is een politieke speelbal geworden en het lijkt erop dat niemand zich er echt voor geïnteresseerd. Het nummer krijgt de juiste lading mee door de emotionele zang van McCafferty, je kan het nummer niet ontwijken, het komt snoeihard en meedogenloos binnen.

Zijn het dan alleen maar ballads en rustige nummers op Last Testament? Zeker niet. Home Is Where The Heart Is zou zomaar een Nazareth nummer kunnen zijn, lekker uptempo en met inbreng van een doedelzak. En daarna volgt het swingende My Baby, kort en heftig rockend. Aan het eind van het album staat dan nog Bring It On Back dat voortgedreven wordt door een ronkende gitaarpartij. Zijn oude maatje Pete Agnew (Nazareth) zingt mee op Sunshine.

Het album sluit af met een akoestische versie van You And Me. Na het beluisteren is het duidelijk dat McCafferty eigenlijk als vanouds klinkt, het is een geweldig album geworden. Gitaar, piano, accordeon en toetsen vormen samen de muzikale omlijsting van de door McCafferty geschreven nummers. Als de conclusie moet zijn dat dit een album voor Nazareth liefhebbers is, doe ik McCafferty te kort, dit album verdient een groter publiek, zonder twijfel.