Begin 2018 smaakte mij het genoegen een digitaal album in ‘handen’ te krijgen van Hats Off Gentlemen It’s Adequate. Een introductie van dit Britse muzikale eenmansproject van Malcolm Galloway kan je lezen in de recensie van Broken But Still Standing. Eind 2018 ligt  opvolger Out Of Mind al in de digitale schappen. En wat voor een fraai album is dit geworden.

Coming Back is de opener van het album en doet gelijk al denken aan de muziek van Tim Bownes en no-man. Malcolm Galloway heeft een karakteristiek stemgeluid. Hij zingt ook met een perfecte articulatie van het Engels. When I Was A Ship doet vanwege toetsenspel en ingehouden zang wellicht nog meer denken aan no-man. Defiance is een soepel lopend instrumentaal nummer met een lekkere drive. Toetsen staan hier centraal. Humani Corporis Fabrica (zeven boeken over de bouw van het menselijk lichaam) is gebaseerd op het gelijknamige anatomische boek uit 1543 van de Zweed Andreas Vesalius. De muziek heeft vanwege het fluitspel aanvankelijk een klassieke uitstraling maar krijgt na verloop wat scherpe randjes door gitaar en de soms bezwerende vocalen van Malcolm Galloway. The Rose That Was Red In The Dark is ook instrumentaal en kent een aanstekelijk repeterend pianoloopje. Dat herhaling niet hoeft te vervelen bewijst het eveneens instrumentale Maze met tegen psychedelisch leunende synthesizer loopjes.

Stand Up is als single uitgebracht. Het nummer gaat over degenen die de geschiedenis herschrijven om haat te bevorderen. Tekstueel heeft Malcolm Galloway hier veel noten op zijn zang. Zijn zang is bezwerend tegen het bijtende aan, zoals het een protestsong betaamt. I Miss The Stars handelt over de laatste bewuste entiteit die afdrijft naar de hittedood van het universum en reflecteert op het onvermijdelijke geheugenverlies. Zowel de muziek en de zang is ingehouden.

Van grote schoonheid vind ik het instrumentale If You Think This World Is Bad met fraaie ritmes en uiteenlopende synthesizers. Losing Myself is gezien vanuit het perspectief van iemand die gevangen is in een geest die langzaam uiteenvalt als gevolg van dementie. Muziek en zang zijn hier teder en gevoelig. Dat Malcolm Galloway een tovenaar is met ritmes hoor je in The Electric Ant. Mede door de gesproken zang van een gastzangeres klinkt het regelmatig als de Duitse jaren tachtig band Propaganda.

Het album besluit met Lidice. Met zeven minuten het langste nummer en tevens het absolute hoogtepunt. Lidice is een Tsjechisch mijndorp wat in 1942 door de nazi’s is vernietigd en waarbij 88 kinderen en 252 volwassenen vermoord zijn. Een groep mijnwerkers uit Staffordshire, geleid door een plaatselijke arts, richtte de organisatie Lidice Shall Live op. De gemeenschap doneerde wekelijks een dagloon om de wederopbouw van het dorp na de oorlog te financieren. Hitler wilde dat de naam Lidice werd vergeten – hij faalde. Het nummer is dan ook opgedragen aan de nagedachtenis van al diegenen die zijn gedood vanwege hun afkomst en allen die solidair waren.

Out Of Mind bewijst de verdere muzikale ontwikkeling van Malcolm Galloway. Maar zit tekstueel ook zeer goed in elkaar. Het album onderscheid zich in positieve zin van de talloze weinig zeggende ‘home-made’ producties vandaag de dag. Het album is vooral een aanrader voor de liefhebbers van muziek van Tim Bowness en no-man. Het is de bedoeling dat het album op 25 januari 2019 ook als fysieke cd verschijnt. Tot die tijd zal je het moeten doen met een digitale download.