Punk is not dead, maar Postpunk evenmin! De afgelopen jaren bleek het genre weer aan een flinke opmars te werken. Zo behaalden bands waaronder IDLES en Fontaines D.C. al grote succes en zo timmeren en nog veel meer acts aan de weg, ofwel ze proberen in het kielzog te geraken van deze meer dan gevestigde namen. Zo ook het gevierde Murder Capital, wat een paar jaar geleden al een opmars inzette. Niet voor niets zou woensdag 14 mei 2025 bij Doornroosje de boeken in gaan als een hele mooie avond.

Liefhebbers van het genre hadden zich in grote getale gemeld bij de deuren van Doornroosje in Nijmegen waar vanavond The Murder Capital zou gaan spelen. Het publiek was al gerustgesteld door het management, de band zou gewoon mogen spelen, ook als ze een Palestijnse vlag op het podium zouden neerhangen. Eerder werd een optreden in Duitsland bij club Gretchen verboden, zij durfden een show van de band met deze uitingen niet aan. Niet voor niets stond er vanavond een dame in het publiek met een kartonnen bord met “Fuck Gretchen!”.
Alvorens het publiek zou mogen losgaan bij The Murder Capital was het aan Hex Girlfriend de opdracht om de toeschouwers in Nijmegen een beetje op te warmen. Doornroosje was vervolgens getuige van een heel apart duo. Hex Girlfriend is het project van Noah Yorke (inderdaad de zoon van Radiohead-frontman Thom Yorke) en Jason Knott die in een half uur diverse stijlen wisten aan te tikken. Zware rock, hiphop, industrial, alles kwam wel voorbij, waarbij er veel samples en geluiden uit een doosje kwamen. Het enige wat wel live gespeeld werd waren de gitaren en de drums, waarbij het drumstel wel een belangrijke bijdrage had bij de sound van Hex Girlfriend. De harde lompe beats overstemden het geheel, denk daarbij aan de lompe beats zoals bij The Prodigy en de Chemical Brothers, maar dan zonder de grote frontmannen van deze actts. Een drummer die halverwege zijn spel zijn instrument verlaat, ineens gaat rappen en op zijn handen gaat lopen, alles gebeurde tijdens Hex Girlfirend. Helaas wisten ze echter niet te imponeren, de lichtman zat er regelmatig naast en ook het volume was overdadig hard.

Tijdens de ombouw werd het publiek dan ook wat rust gegund, men kon zich opladen om vervolgens helemaal los te kunnen gaan bij The Murder Capital. Het publiek was er klaar voor, maar was de band dat eigenlijk ook? De band wist het gaspedaal nog maar amper te vinden en dat had ook de weerklank op het publiek. Men keek wat tam naar de heren op het podium en zelfs tussen de nummers door kon men bijna een speld horen vallen. Het viel The Murder Capital ook op en nadat men eenmaal een harder nummer had ingezet begon het publiek eindelijk wat los te komen. Het zal een doelbewust plan geweest zijn, langzaam beginnen om zo beetje bij beetje de boel op zijn kop te zetten. Ergens heeft de band ook wel een stukje coolness. Frontman James McGovern liet zich niet van zijn stuk brengen en met een attitude zoals Liam Gallagher, waarbij hij net zoals de Oasis-zanger ook zonder enige compassie een tamboerijn beroerde. Wel is The Murder Capital een band met een boodschap en hun aanklachten tegen de wereld kwamen dan ook veelvoudig voorbij, maar daar gaf het publiek wat minder om, die wilden alleen maar losgaan.
De moshpits beonnen dan ook steeds meer aan te zwellen, beetje bij beetje was de band zich meester van Doornroosje aan het maken. Hun stop tijdens de Blindness World Tour in Nijmegen was dan ook een goede zet. De band speelde in 2019 nog op het Valkhof Festival in Nijmegen en het was dan ook fijn om ze nu weer te mogen begroeten. Tussen toen en nu zat echter een groot verschil, zo gooide de band het roer wat om en ook verscheen dat nieuwe album Blindness, waarvan een flink aantal nummers op de setlist prijkten vanavond. Wel is de tomeloze energie gebleven en hun strijd tegen onrecht. Zo kon de Palestijnse vlag niet ontbreken en werd deze kwestie aan de kaak gesteld alvorens men het toepasselijke Love Of Country werd ingezet. Vervolgens barstte nogmaals de bom en bleef het publiek er maar voor gaan, waarbij de climax in Don’t Cling To Life zat, een stuiterend Doornroosje ging compleet voor de bijl.
The Murder Capital kon de show in Nijmegen niet eindigen zonder een toegift en met het spleen van Ethel en Words Lost Meaning slokten de Ieren de laatste druppels energie van het publiek op. Postpunk is dan ook meer dan levend en het zou de band sieren als ze over een paar jaar niet meteen doorstomen naar de grootste zalen en dan dus ook nog steeds de “kleinere” podia aandoen.