Yossi Sassi is al jaren een grootheid in de prog uit het Midden-Oosten, eerst met Orphaned Land en sinds 2011 solo. Hij omringt zich met even avontuurlijke muzikanten, met vaak ervaring in heel uiteenlopende genres. Hear And Dare is het vijfde album in zijn sololoopbaan.
Die avontuurlijke inslag zie je al in de instrumenten die er gebruikt worden. Sassi zelf gebruikt de in onderstaande video zichtbare bouzoukitara, die hem in staat stelt snel te switchen tussen akoestische bouzouki en akoestische en elektrische gitaar. Maar naast die Griekse bouzouki bespeelt hij op het album bijvoorbeeld ook de Turkse saz en de Boliviaanse charango. Andere leden van het Oriental Rock Orchestra bespelen hier ook fluiten, waaronder de Turks-Arabische ney en de kanun, een Arabisch snaarinstrument.
Het levert een geweldige variatie in melodieën en zanglijnen op. Veelal met een stevige oriëntaalse inslag, maar net zo makkelijk ook iets wat feitelijk een bluesrocker is of jazzy tracks. Op eerdere albums had Sassi al gasten als Marty Friedman (ex-Megadeth), Ron ‘Bumblefoot’ Thal (Sons Of Apollo en Ross Jennings (Haken). Ook deze ronde zijn er een aantal gasten, waarvan Mats Levén in het titelnummer de bekendste is. Even ter herinnering: hij zong bij heel veel grote namen zoals Yngwie Malmsteen en Candlemass, maar voor mij is hij vooral de man die met Amaseffer een geweldige Orientaalse progplaat afleverde.
Het grootste deel van de tracks is soort van instrumentaal. Soort van, omdat er in tracks zonder leadvocals regelmatig wèl sprake is van koortjes, die daarbij eigenlijk als instrument worden ingezet. “Benjamin’s Journey” is daar een mooi voorbeeld van. In eerste instantie valt het dan ook niet zo op dat er sprake is van een grotendeels instrumentaal album. Het feit dat Sassi en zijn band niet verzanden in krachtpatserij helpt daarbij. Nou ja, die krachtpatserij ís er soms wel, maar altijd ingebed in een sfeer. Op dit album is voor mijn gevoell maar één ding aan te merken: de langste track, het zeer jazzy Night Flight, wordt voorafgegaan door nóg een ingetogen track, Levitating, en dat haalt het tempo er wat uit. Verder zwiert dat het een lieve lust heeft van sneller naar langzamer en terug, meer of minder orientaals, van fluit naar rockgitaar en van bouzouki naar koortjes.
De titel Hear and Dare heeft een diepere betekenis. Sassi heeft een hekel aan de manier waarop muziek wordt geconsumeerd. Het is alomtegenwoordig, maar niemand luistert er nog écht naar. In de auto, in het winkelcentrum, het is grotendeels behang, “here, there, everywhere, whenever”. Sassi pleit ervoor écht naar muziek te luisteren en de muziek je te laten uitdagen. Hear and Dare dus. Op dit album brengen Yossi Sassi & The Oriental Rock Orchestra dat in de praktijk. Dit is zo’n plaat die steeds mooier wordt als je er met aandacht naar luistert.
Yossi Sassi website
Yossi Sassi & The Oriental Rock Orchestra – Hear And Dare
346
vorig bericht