Onder de noemer Come As You Are komt vanavond de rockmuziek uit de jaren ’90 weer tot leven. Zowel de grote als de kleine zaal van de Effenaar in Eindhoven zal worden ondergedompeld in nostalgische klanken van weleer, maar ook zullen er acts van nu van zich laten horen. Welke band is er immers niet besmet met de grungerock en britpop van de jaren ’90? Eindhoven mag zich dan ook opmaken voor een mooie avond met een ramvol programma!

Het mini-festival is uitverkocht, maar bij aankomst bij de Effenaar blijven de grote wachtrijen uit. Ook zijn de weergoden de bezoekers nog gunstig gezind, er was veel sneeuwval verwacht, maar tot op heden zijn de wegen nog goed begaanbaar. Rockportaal begint vandaag in de grote zaal, waar de Afterpartees het bal mogen openen. De Limburgers staan aan de vooravond van hun releaseparty die in februari zal plaatsvinden en dat ze dan ook nieuwe nummers spelen valt te verwachten. De mannen uit Horst weten het publiek alvast prima te vermaken, maar het nog wat tamme publiek reageert nauwelijks. Onverstoord gaan de mannen verder met hun set en naast de nieuwe nummers mogen nummers van hun debuutalbum Glitter Lizard niet ontbreken, waaronder de hit Girls Like You. Vooral bij de laatste nummers, waarbij zanger Niek het publiek induikt levert het wat meer opleving op de zaal en zingt iedereen toch weer mee op First/Last.

Vanavond zal er in de Effenaar continu een stroom zijn aan bezoekers, want de band MARCH moet men ook zeker gezien hebben in de kleine zaal. Zo gaat iedereen weer de trappen af om zich te melden bij de dames en heren van de band uit Breda. Alvorens MARCH aftrapt neemt de band een mooie klassieke rockpose aan en dat is vervolgens het enige rustmomentje tijdens de show. Vol vuur gaat de band aan de slag om de bezoekers vervolgens niet meer met rust te laten. Rockchick Fleur krijgt het publiek in beweging en het is tijd voor onvervalste rock ’n roll. MARCH grijpt je bij de strot en ergens doet de formatie ook wat denken aan Hole, maar ook andere female-fronted bands komen in gedachten voorbij. Lang tijd om daarbij over na te denken is er niet, er is zoveel te zien op het podium. De blikken van de mannelijke bezoekers zullen vooral naar de dames gegaan zijn, maar ook voor de dames is er een gitarist op het podium die graag alle aandacht opeist. Tussendoor wisselen de bandleden graag blikken met elkaar uit, ze hebben er zin in en Come As You Are lijkt nu definitief te zijn begonnen!

Wie met deze geweldige show van MARCH vervolgens weer voet zet in de grote zaal bij Claw Boys Claw moet concluderen dat het weer een paar stapjes terug is qua energielevel. De muziek van Peter te Bos en zijn mannen staat wel als een huis, maar de adrenaline die zich even meester maakte ebt weer wat weg. Claw Boys Claw is wat statiger, maar de band zet wel een prima show neer. Al jarenlang zijn ze op de diverse podia te zien en menig fan staat de teksten woord voor woord mee te zingen. Claw Boys Claw is de afgelopen jaren niet stil blijven zitten, zo was het album Hammer een schot in de roos en mogen hier ook geen nummers van ontbreken. In 2018 is er een nieuw album te verwachten en ook daar laat de band alvast iets van horen. Traditiegetrouw duikt zanger Peter halverwege de show het publiek in, waarbij het publiek massaal de microfoonkabel omhoog mag houden en zo iedereen weet waar de sympathieke frontman zich bevindt. Ooit van draadloze microfoons gehoord? Wie echter de band uit Amsterdam puur kent van de hit Rosie heeft vanavond wel een probleem, want de klassieker prijkt vanavond op deze nineties-avond niet op de setlist.

Een andere Nederlandse band die hun doorbraak beleefde in de jaren ’90 is Hallo Venray. De band uit Den Haag mag vandaag in de kleine zaal aan de slag en ondertussen is te merken dat de drukte in de Effenaar behoorlijk is toegenomen. Zo is het heel lastig om een plekje in de kleine zaal te kunnen bemachtigen en ook op het balkon is het dringen geblazen, waardoor het zich voor velen is ontnomen. We horen de band wel spelen, maar het optimale concertgenot is ver te zoeken. Naar men zegt zijn er zo’n 1500 tot 1600 kaarten verkocht en in deze kleine zaal van de Effenaar passen deze natuurlijk nooit allemaal. Wie dan ook Hallo Venray goed had willen zien had hier op tijd aanwezig moeten zijn. Met deze waarschuwing op zak gaan we helaas dan maar op zoek naar een goede plek in de grote zaal, waar Therapy? aan het opbouwen is.

De band uit Ierland is een graag geziene act in Nederland. Therapy? Is met regelmaat in ons koude kikkerlandje te aanschouwen en keer op keer maken de mannen er een feestje van. Dat mag van de show van vandaag ook worden gezegd, je kan de heren niet betrappen op enige vorm van desinteresse. Andy Cairns en de zijnengaan er heerlijk op los en nemen de bezoekers mee terug in de tijd, waarbij de albums Infernal Love en Troublegum in vele huiskamers zal hebben geklonken. De nummers gaan er ook vandaag lekker in, het is meebrullen op Stories, Knives, Die Laughing en al die anderen. Zanger Andy jut het publiek continu op en de bezoekers eten uit zijn hand, waarbij de frontman zich niet schroomt om ook de andere bandleden uitvoerig voor te stellen. Samen zijn ze Therapy? en het draait dus echt niet alleen om de frontman. Zo zien we ook hoe bassist Michael McKeegan heerlijk over het podium stuitert. Therapy? grossiert in hits en het publiek smult. Als even de aandacht verslapt wordt dit snel door de heren opgelost en wie even twijfelde over waar ze ook alweer Therapy? van kennen beleeft met Diane alsnog een feest der herkenning. Overal in het land duiken diverse nineties-party’s op, maar op een avond zoals deze met goede livebands, die maak je zelden mee.

Terwijl menig bandlid al ergens op de bühne stond in de jaren ’90 werden er ergens in Wijhe twee broers geboren, waarbij de muzikaliteit van de nineties ze ongetwijfeld met de paplepel is ingegoten. Rockmachine Paceshifters zette de afgelopen jaren al menig zaal en festival op zijn kop en overal waar het rocktrio komt krijgen ze lovende recensies. Vanavond mogen ze dan ook niet ontbreken en de show met een hoog grunge-gehalte past prima in de kleine zaal van de Effenaar. De lichtshow die wordt gebruikt zorgt ervoor dat iedereen in de juiste sfeer komt en even wanen we ons in de tijden van Nirvana. Tijdens eerdere optredens van de Paceshifters hebben de heren al eens laten horen dat ze prima vertolkingen van Nirvana in huis hebben, maar aangezien op een later tijdstip er nog een ode aan deze band zal plaatsvinden beperken de Paceshifters zich tot hun eigen materiaal. Wat doen ze het weer verdienstelijk en zo zien we dat je niet meer nodig hebt dan een basgitaar, een gitaar en een drumstel. Het publiek gaat dan ook uit zijn dak en het karakteristieke pogoën ontbreekt niet. De rauwe stem van zanger Seb klinkt door de zaal en de scheurende gitaren doen de rest. De Paceshifters flikken het weer!

Tijdens de Paceshifters zien we al wat bezoekers afdruipen die alvast naar de grote zaal gaan. Als wij daar zelf arriveren is het startschot van 25 Years Of RATM net geweest. Onder deze noemer wordt het legendarische album van Rage Against The Machine live uitgevoerd op het podium. Helaas niet door de originele bandleden, maar door een Nederlandse delegatie. Een aantal muzikanten heeft de laatste tijd druk in het repetitiehok gezeten en telkens komt er een andere vocalist het podium bestormen om een nummer te vertolken. Zo zien de bezoekers van de Effenaar in willekeurige volgorde Marco Roelofs, David Achter de Molen, Iris Goessens, Roy Smolenaars en Jeroen Camerlynck een klassieker tot zich nemen. Normaal gesproken zijn de gastzangers en gastzangeres te horen in formaties zoals Fleddy Melculy, Spoil Engine, Stavast, John Coffey en de Memphis Maniacs, maar vanavond is iedereen even Zack De La Rocha. Uit volle borst worden de teksten woord voor woord meegezongen door de massa. Het is meer dan druk in de zaal en wederom wordt duidelijk dat hier veel meer bezoekers staan de normale capaciteit aankan. Het feest is er niet minder om en de middelvingers gaan rijkelijk de lucht in tijdens Killing In The Name Of. De klassiekers van dit album staan na al die jaren nog fier overeind en heeft de tand des tijds meer dan doorstaan. Het publiek gaat helemaal los, maar helaas is niet elke vertolker even overtuigend. Vooral over de zangkwaliteiten van Iris Goessens zijn de meningen verdeeld, de aandacht verslapt en velen vinden haar de minste van de avond. Gelukkig zijn er dan ook anderen die het nodige olie op het vuur gooien Zo gaat het publiek helemaal los als David Achter De Molen met Guerilla Radio de Effenaar op zijn grondvesten laat trillen. Wat zou het dan ook mooi zijn als de legendarische band de zaal in Eindhoven eens zou aandoen voor een intieme clubshow!

Tijdens 25 Years Of RATM lopen al heel wat bezoekers de trappen af richting de kleine zaal. Al snel wordt duidelijk waarom. Nadat de laatste tonen van de Rage Against The Machine-tribute hebben geklonken is er geen plekje meer te bemachtigen in de kleine zaal waar Green Lizard een ode brengt aan Nirvana. In een flinke rij voor de zaal horen we nog net hoe Drain You klinkt, maar als we op deze manier nog iets van het optreden moeten gaan meemaken kunnen we net zo goed zelf het album Nevermind in de speler stoppen. Enigszins teleurgesteld zoeken we dan ook de garderobe op, maar kunnen we wel tevreden terugkijken op een geweldige avond. De eerdere editie van Come As You Are vond plaats in het Klokgebouw en misschien is het toch raadzaam om te overwegen om hier weer naar terug te keren of toch het bezoekersaantal te beperken, zodat iedereen net iets meer de kans krijgt om uiteindelijk uit volle borst Come As You Are te kunnen meezingen…..

Foto’s door Patrick Spruytenburg – Rockportaal.nl