Zoals elk jaar wordt het festivalseizoen traditioneel geopend in Schijndel. Het is de organisatie van Paaspop weer gelukt een mooie programma in elkaar te draaien en het is werkelijk voor elk wat wils. Niet gek dat er dan ook flinke rijen staan bij de ingang van de camping en het festivalterrein. Paaspop 2017 is aan!

Paaspop wordt geroemd om de mooie aankleding van het festivalterrein, het ziet er altijd schitterend uit en deze lijn is ook voortgezet op de festivalcamping. Zo is er dit jaar een bioscoop aan toegevoegd, hebben ze meer kraampjes neergezet en zijn meer plekken om je buiten de festivaltijden te vermaken op Paaspop. Je laten verbazen door de aankleding begint dan ook al na het plaatsen van je laatste tentharing of het neerplanten van de caravan of vouwwagen. Op de camping is het behoorlijk druk en uiteindelijk blijken er zo’n 14.000 bezoekers een weekend verblijven op de camping te verkiezen boven op en neer pendelen.

Het draait natuurlijk wel om het festival en wat staat er veel op het programma. Rockportaal trapt deze editie af in de Apollo, de grootste tent van het festival. Danny Vera staat voor de derde keer in zijn carrière op het festival in Schijndel en is telkens doorgeschoven naar een grotere tent. Het is dan ook voor hem een eer om nu in de grootste tent te mogen staan. De Zeeuw zit al twintig jaar in het vak en speelt onvervalste rock ‘n roll. Ook vandaag zet Danny Vera een heerlijke show neer en geniet iedereen van de zanger, die ondertussen veel meer is dan die ene muzikant van het voetbalprogramma VI. Men geniet van Jesus & The Outlaw, The Devil’s Son en de vele andere nummers die Danny Vera heeft uitgebracht. De band is vol energie en het blijkt dat niet altijd de bekendste nummers hoeven gespeeld te worden om er een mooie set van te maken. Om alvast de keeltjes op Paaspop los te krijgen sluit Danny Vera af met de cover Folsom Prison Blues van Johnny Cash.

Op het blokkenschema staan dit weekend heel wat acts omcirkeld en hebben we nog weinig tijd om de schitterende aankleding van het terrein te bewonderen. Wat hebben ze weer een mooi werk geleverd. In de Phoenix staat namelijk alweer de volgende band te spelen. Navarone mag vandaag aan het groots toegestroomde publiek laten horen waarom ze een van de grootste bands van Nederland zouden kunnen gaan worden. De band leverde met Oscillation een schitterend album af en vandaag hoort het Paaspoppubliek hoe deze nummers live klinken. Navarone heeft een goede livereputatie en vandaag onderstreept de formatie wederom hun vorm. Terwijl het publiek nog wat lauwtjes reageert op de nummers van het nieuwe album gaat men alsnog voor de bijl als Navarone The Red Queen Effect inzet. Het geweldige stemgeluid van zanger Merijn van Haren is voor- tot achteraan goed te horen en wat heeft hij een groots bereik. Ook de muzikanten hebben er zin in en glimlachen van oor tot oor. Het publiek blijkt ondertussen wat weer te zijn opgewarmd en als Navarone met afsluiter Lonely Nights de bezoekers laat meezingen gaat alsnog het dak er af!

Op Paaspop staan elk jaar heel wat Nederlandse acts. De artiesten van eigen bodem scoren goed op Paaspop en nemen prominente plekken in op het blokkenschema. Ook is er ruimte voor nieuw talent. Het is tijd voor punrock a la Blink 182 en Green Day. In de Jack Daniels-tent mag namelijk Call It Off zich komen melden. De band uit Eindhoven is door het recente album Abandoned ook bij 3FM opgevallen en tot Serious Talent gedoopt. De vermakelijke punkpop mist hun uitwerking niet in de tent. De vusiten gaan de lucht in, er wordt meegezongen en uiteraard mag het moshen niet ontbreken. Tot dusver een prima optreden, maar daar blijft het een beetje bij. De band verzuimt om echt te imponeren en puur de eigen fans gaan echt uit hun dak. Als vervolgens Call It Off een wall of death wil gaan houden wordt deze poging abrupt verstoord door een opstootje waarbij een bezoeker vanuit het niets volop geslagen wordt. Dit nare voorval wordt gelukkig snel de kop ingedrukt en de show kan de weg vervolgen. Echter heel veel grootser dan het meezingen met de grote hit Scream Your Heart Out wordt het niet.

De sfeer begint er al aardig in te komen als Asking Alexandria in de Phoenix begint. De band uit York is razendpopulair in ons land en een goedgevulde tent wordt getrakteerd op een wall of sound. Het geluid is hard en intens. De fans gaan direct los met de moshpits, maar wat verder naar achteren blijkt de show moeilijk om te kunnen volgen. Door de verlichting op het podium is er weinig van Asking Alexandria te zien en ook kunnen we frontman Danny nauwelijks goed horen. Net zoals elke bezoeker op Paaspop moeten er keuzes gemaakt worden, er staat zoveel leuks op het programma waardoor we besluiten ergens anders te gaan kijken. Waar het geluid wel goed te horen valt is bij Ratcom. De Rage Against The Machine-coverband staat in de Thunderbolt. De Thunderbolt is hét tockhol van Paaspop en er staan zoals elk jaar heel wat coverbands geprogrammeerd. Met Ratcom in het huis is het volop meebrullen met de klassiekers van Rage Against The Machine. De formatie rondom Tom Morello scoorde in de jaren ‘90 heel wat hits en vandaag doet Ratcom dit dunnetjes over. Wie kent de hits niet? Bullet In The Head, Guerilla Radio, Bulls On Parade en Bombtrack doen het publiek losgaan en ondertussen verwisselt het publiek hun lege fles bier in een rap tempo af met een nieuwe. Thunderbolt is een van de weinige plekken waar men uit glas van het gerstennat mag genieten. De stemming zit er lekker in bij de Thunderbolt. Hier zorgt Ratcom wel voor en als de formatie de grootste hit Killing In The Name Of doet klinken gaan massaal de middelvingers de lucht in. Wie schreeuwt er niet even graag de longen uit zijn lijf met de legendarische zin “Fuck You I Won’t Do What You Tell Me”…..

Het is ondertussen echt donker geworden in Schijndel en nu valt iedereen pas op hoe indrukwekkend de aankleding van het terrein is. Het verlichten van het terrein is tot een kunst verheven. Al in vorige edities werd het terrein al vergeleken met The Strip van Las Vegas en die vergelijking gaat nu wederom op. Toch heeft de organisatie niet stilgezeten en er weer een aantal elementen aan toegevoegd waardoor het geheel nog mooier overkomt. Ergens op de achtergrond moet dan ook een flinke rij met aggregaten zijn om deze stad, zoals Paaspop wel genoemd mag worden draaiende te houden.

Voor het klapstuk van de dag moeten we vandaag in de Phoenix zijn. De Australische band Parkway Drive maakt daar hun verwachtingen meer dan waar. Het afgelopen jaar imponeerde de band al op Lowlands en voor deze editie van Paaspop werden zij als een van de eerste bands al aangekondigd. Veel fans keken dan ook reikhalzend uit naar de show en men wordt vandaag niet teleurgesteld. De melodieuze metalcore zorgt voor moshpits, maar ook zijn de refreinen goed mee te brullen. Frontman Winston weet wel hoe hij publiek mee moet krijgen en beleeft een vrij gemakkelijke avond. De fans eten uit hun hand en gaan compleet uit hun dak. Wie nog een beetje energie over heeft na deze lange festivaldag gaat los in de moshpit en laat zich helemaal gaan. Om de show nog extra glans bij te zetten zijn er ook nog pyro’s aanwezig. De vlammen zijn indrukwekkend en sommige fotografen in de fotopit waren even niet ingesteld op dit stukje showelement, een paar nekharen zullen dan ook wel de Pasen niet overleefd hebben. Parkway Drive doet wat het moet doen en het oproepen tot een circlepit is dan ook geen probleem. Vraag aan het publiek iets te doen en ze doen het. Het feestje is eigenlijk al geslaagd, maar als Parkway Drive vervolgens nog Bulls On Parade van Rage Against The Machine inzet ontploft de boel. Nee, het is niet erg om dit nummer voor een tweede maal te horen en zo denkt een volle Phoenix er ook over. Parkway Drive is het hoogtepunt van deze vrijdag op Paaspop.

Foto’s door Marc Koetse – Rockportaal.nl