Met het nieuwe studioalbum Game Of Sins breekt Axel Rudi Pell geen potten, in die betekenis dat het niet veel afwijkt van het eerdere werk dat we van deze gitarist kennen. Het beproefde recept is ook op dit album van toepassing. Het album start met een indrukwekkend bombastisch intro en kent naast de betere rocknummers wederom een episch titelnummer waarin alle elementen van het karakteristieke Pellgeluid naar voren komen. Het is het warme bad waarin je duikt bij het beluisteren van Game Of Sins.
Vorig jaar mocht Axel zijn 25-jarige carrière nog bezegelen met een drie uur durende liveshow in thuisland Duitsland. Het was en is echter geen momenten voor hem op zijn lauweren te rusten. Ten aanzien van het vorige album Into The Storm is opvallend dat het drumgeluid van Bobbi Rondinelli wat vetter is aangezet en bijvoorbeeld in het titelnummer Game Of Sins samen met de loodzware riff van Axel zelf het nummer krachtig draagt. Deze epische compositie start zwaar en langzaam waarna de ritmesectie ijzersterk het tempo opvoert. Een nummer waarin Axel natuurlijk in een lekkere gitaarsolo laat horen waar hij toe in staat is. Alles in dienst van het nummer wel te verstaan. Zanger Johnny Gioeli maakt het met zijn sterke stemgeluid daarna perfect af. Die man past wederom heel goed in de muzikale omlijsting die de band vormt. Onderdeel van het recept daarnaast zijn natuurlijk de heerlijke (hard)rocknummers waarin Axel Rudi Pell grossiert. Daar zijn dan ook talloze voorbeelden van te vinden op Game Of Sins. Fire is heerlijk en heeft een dusdanig vertrouwd karakter dat je het zo mee kunt zingen. Daarnaast zijn de rockers Sons Of The Night en The King Of Fools prominent aanwezig en speelt de band in Breaking The Rules goede hardrock volgens het boekje en netjes binnen de lijntjes in een makkelijk te volgen compositie. De gevoelige snaar is natuurlijk ook aanwezig. Lost In Love is zo’n lekkere old-fashioned ballad met gevoel, met ‘schuifel’ of ‘slijp’-ritme en een gevoelige gitaarsolo op driekwart van het nummer waarbij de tekst van ondergeschikt belang is. En met Till The World Says Goodbye en Forever Free hebben we de teller op drie staan van composities die wat gevoelig/emotioneel en rustig zijn. Axel sluit het album af met de bonustrack All Along The Watchtower. Niet dat hij een cover nodig heeft om een goed album te maken. We kunnen echter stellen dat het een verdomd goede cover is van het oorspronkelijke nummer van Hendrix.
Game Of Sins is een album dat perfect de carrière van Axel Rudi Pell de volgende vijfentwintig jaar inluidt. Zoals gezegd is er weinig nieuws onder de zon en weet je wat je in huis haalt met dit nieuwe album. Voor elke rockliefhebber een absolute aanrader om aan te schaffen.
Axel Rudi Pell – Game Of Sins
333
vorig bericht