HifiKlubben is een internationale keten waar HiFi apparatuur verkocht wordt. In dat opzicht is de winkelketen niet uniek in z’n segment. Toch weten ze zich te onderscheiden. Hoe dan? In hun marketingstrategie. Veel winkels & ketens profileren zich door te zeggen dat ze de ultieme apparatuur verkopen waardoor de muziek beter gaat klinken. HiFiKlubben legt de nadruk niet op de apparatuur, maar op het genieten van muziek. En ‘toevallig’ hebben ze daar dan ook de juiste middelen voor. Ze promoten voornamelijk genieten van muziek, wat uiteraard wel wat intenser gaat met de juiste apparatuur die je bij hun kunt kopen. Een klein, doch wezenlijk nuanceverschil.

Om dit nuanceverschil in de praktijk te brengen organiseren ze regelmatig avonden waarbij de nadruk dan ook niet op (dure) apparatuur, maar op genieten van muziek ligt. Een tijd geleden hadden alle winkels op het zelfde moment een instore singer/songwriter optreden waar, bevrijd van telefoon en uitgerust met een slaapmasker, je in alle stilte en rust van een intiem optreden kon genieten. En vanavond ben ik deelnemer van HiFiDay: in 99 filialen in Denemarken, Zweden, Noorwegen, Duitsland en Nederland wordt op het zelfde tijdstip een iconisch album integraal ten gehore gebracht. Geen remote, geen shuffle play, geen geskip van track naar track: zitten en genieten. Het is aan de deelnemer om zelf een locatie en daarmee dus een album uit te kiezen.

Met een lijst van 99 albums die hun stempel op de muziekgeschiedenis hebben gedrukt is het niet zo moeilijk om een aantal al te kunnen raden zonder de lijst te raadplegen. Toch zitten er een aantal bijzondere verassingen tussen. Als ik kijk welke albums de filialen in Nederland laten horen blijkt de grootste verassing zich in mijn woonplaats te bevinden: Eindhoven zal het album Straight Outta Compton van NWA laten horen. Mijn keuze is snel gemaakt, ondanks sterke concurrenten als Billy Joel, Daft Punk, Johnny Cash, Led Zeppelin, Massive Attack en New Order!

Wat is er nou zo speciaal aan Straight Outta Compton? Wie wel eens een audiowinkel of -beurs bezoekt wordt bedolven onder artiesten als Hugh Masekela, Diana Krall, Nils Lofgren en Kari Bremnes om er maar eens een paar te noemen. Kwalitatief hoogwaardige opnamen en dito muziek, in schril contrast tot de gangstarap van NWA!
Dit in 1998 door Ruthless Records uitgebrachte album stond aan de wieg van wat daarna als gangstarap beschouwd wordt: een muziekstroming die zich kenmerkt door agressieve en gewelddadige teksten. Met dit album werd de richting van hiphop opnieuw gedefinieerd waarbij teksten over het gangster leven de verkoopcijfers van dit genre tot ongekende hoogten wisten te brengen. En dat allemaal door dit ene album met als meest revolutionaire track het (zeker destijds) zeer controversiële Fuck the police.
Ter ere van het 20-jarig jubileum werd in 2007 een extended version uitgebracht. In 2003 stond het album op de 144e plaats in Rolling Stone’s the 500 greatest albums of all time. En kortgeleden in 2017 werd het album geselecteerd om opgenomen te worden in National Recording Registry. Motivatie: cultureel, historisch of artistiek significant. Kortom: door z’n impact op de muziekgeschiedenis heeft dit album absoluut bestaansrecht in deze lijst van 99!

Bij binnenkomst wordt iedereen weer hartelijk ontvangen met een bakje koffie erbij en na een gesprekje onderling of met een van de aanwezige verkopers mogen we plek nemen voor waar de avond voor bedoeld is: muziek. We krijgen een korte introductie over de set waar we mee gaan luisteren: een bluesound streamer, NAD M32 versterker en set Dali Rubicon 6 luidsprekers. Voor de volledigheid staat de LP ook opgesteld, maar aangezien de avond in samenwerking met Tidal is, is deze streaming dienst ook de bron waar we mee gaan luisteren.

Er wordt ruimschoots aandacht aan het album gegeven, en het feit waarom het album uniek in de geschiedenis en een beetje vreemde eend in de bijt in de lijst van 99 is, en de verkoper, die niet echt rap-liefhebber is, heeft er duidelijk veel tijd in gestoken om zich er in te verdiepen en de nodige achtergrondinformatie te kunnen geven. Beetje laconiek wordt verteld dat we overspoeld gaan worden met het beruchte F-woord, en wie daar niet tegen kan mag rustig in de winkel rond gaan kijken.

Helaas blijkt na een tijdje dat de avond niet helemaal volgens planning zal gaan verlopen: niet iedereen is even gecharmeerd van hiphop en de aandacht verslapt of er gaan gesprekken over de apparatuur ontstaan. Subtiel ingrijpen door het volume te verhogen is een tijdelijke oplossing, en halverwege wordt in goed onderling overleg toch besloten om het album te laten voor wat het is en mag iedereen verzoekjes doen. Deze kans wordt door iedereen benut waarna o.a. Beastie Boys, Rage against the Machine, Diane Krall, Van Morrison en Marcus Miller de revue passeren, intussen lekker voorzien van een biertje in de hand.

Na zo’n anderhalf uur muziek luisteren wordt er een einde aan de playlist gemaakt, en kan er nog even kort nagepraat worden, een gelegenheid waar iedereen even gebruik van maakt. Een mooi initiatief waar mensen in de gelegenheid gesteld worden om met eigen oren te kunnen horen dat hoogwaardige hifi apparatuur de kwaliteit van muziekweergave naar een hoog niveau kan tillen, maar dat het uiteindelijk toch de muziekbeleving is waar je plezier aan moet beleven. Ik ben benieuwd naar het volgende initiatief!