Na het verschijnen van het album Lucky kon Roosbeef nauwelijks touren. De maatregelen rondom een pandemie maakte het voor veel artiesten onmogelijk om op pad te gaan. Hiermee viel dan ook de release van dit album behoorlijk in het water. Slechts een aantal optredens konden doorgaan. Gedurende de aansluitende lockdown werd er wederom nieuwe muziek gemaakt en gelukkig mag Roos Rebergen en haar band Roosbeef nu wel het hele land door om het te laten horen!
De plaats van handelen is vandaag de Next, de kleine zaal van 013 in Tilburg en de support is in handen van singer-songwriter Pauwel. Pauwel is al jarenlang actief in de muziekwereld en normaal gesproken staat hij samen met een band op het podium. Op de tour met Roosbeef doet hij alles in z’n eentje en verwent het publiek met kleine kwetsbare liedjes. Het is muisstil in de zaal, iedereen luistert aandachtig naar de zanger die ook van onze Zuiderburen afkomt. Tussen de nummers door vertelt hij wat over zijn songs, over het stoppen met alcohol, maar ook over zijn nieuwe plaat die na de show te koop is. De welbespraakte zanger tapt niet alleen uit eigen materiaal, ook covert hij een nummer van zijn idool Daniel Johnston. Het aangename gitaarspel en dito stemgeluid is een fijne opwarmer voor vanavond.
De Next in Tilburg is redelijk gevuld als de lichten doven. Het Brabantse verkleedfeest is weer ten einde en ook staat in de grote zaal een uitverkochte show van Joss Stone op het programma. Je zou diverse redenen kunnen opsommen waarom de opkomst eigenlijk wel iets hoger had kunnen zijn, maar misschien is Roosbeef ook gewoon iets voor de fijnproevers. En die worden rijkelijk bediend vanavond! Samen met haar band Roosbeef weet zangeres Roos Rebergen direct te boeien. Ze trappen af met Arme Slechterik, een nummer van het nieuwe album Zomer In Nederland, waarna blijkt dat er nog veel meer nummers van dit album op de setlist prijken. Roosbeef heeft een dravend tempo, er vallen bijna geen onnodige stiltes, de nummers volgen elkaar snel op. Wie Roosbeef kent van de muziek uit haar beginperiode zal zien dat het anno 2023 wat grauwer en steviger is geworden. Minder filmisch en kleinkunst-achtig, meer wat duisterder en gecomponeerd door de gehele band. Ook zien we niet meer die dwalende blikken zoals in het verleden, Roosbeef is een meer gestyleerde act geworden die ergens tussen Wende en Eefje de Visser logeert. Er is een mooie lichtshow in elkaar gezet die heel goed bij deze show past.
Het duurt dan ook bijna een half uur voordat Roos haar toehoorders toespreekt en ook dat is vrij minimaal. Ze laat liever de muziek voor zich spreken en dat gaat Roosbeef zeer goed af in Tilburg. Eigenlijk zijn we getuige van een soort releaseparty van twee albums, want de setlist staat vol met Zomer In Nederland en het voorgaande album Lucky. Een oudere track is bijna niet meer terug te vinden, maar met Twijfelaar gaat de luisteraar alsnog even terug in de tijd. Stiekem is dat een nummer wat eigenlijk niet meer bij de Roosbeef van nu past. Tekstueel en muzikaal is alles dik in orde bij Roosbeef. De toon die eerder bij Lucky is ingezet blijkt prima voortgezet op het eerder genoemde nieuwe album. Scherpe actuele teksten waarbij ook de comfortzone en de corona niet vermeden wordt. Roosbeef heeft alles mooi weten te verpakken.
In het verleden klonk Roosbeef misschien wat meer lijzig dan nu, ook was het soms bijna vals te noemen of balanceerde dat op het randje. Ook dat geluid is compleet verdwenen. Het rockt, het stuwt, het scheurt, maar blijft prikkelen. In het toegift bewijzen ze voor een laatste maal hun talent. Roosbeef heeft Nederland al een decennium verlaten en we horen dan ook wel een zuiderse tongval. Ze bedankt het publiek voor de komst en neemt voor de afsluiter nog even plaats achter de toetsen. Het publiek wordt met oudje Raak Mij Aan voor de laatste keer getrakteerd op kippenvel en daarna is de show echt afgelopen. Het vernieuwde Roosbeef is dan ook zeker iets om in de gaten te blijven houden!