Het uit Basel afkomstige Scratches maakt hoogwaardige dark indie pop. Zangeres Sarah-Maria Bürgin heeft hetzelfde doorleefde timbre en gevoel als Anne Clarke. Heerlijk. Muzikaal gezien weet de band de toon donker, maar ook afwisselend te houden. Het gebruik van elektronica en de elektrisch gitaar helpen daarbij. Zo is de start van Song To The Unborn zo te plaatsen als achtergrondmuziek van de TV serie Peaky Blinders. Op het einde wordt er echter flink psychedelisch geëxperimenteerd. Rundown staat vol met kleine ontdekkinkjes. Als geheel klinkt Rundown samenhangend, maar des te vaker dat de plaat haar rondjes draait des te beter en gevarieerder het wordt. Zo is Between bijvoorbeeld een triphop geïnspireerd popnummer die gelardeerd met psychedelische gitaarstukken behoorlijk eigenzinnig klinkt. Haaks op dit experimentele karakter staat het makkelijk in het gehoor liggende en gezongen refrein. Het toont het karakter van Scratches. Het nummer Sorry is weer meer light jazz. Scratches levert geen voorgekauwde standaard pop. Rundown is meer een mooi moment van bezinning.

Scratches