In 2006 werkte Giles Martin, zoon van Beatles-producer George Martin voor het eerst samen met de overgebleven leden van het viertal uit Liverpool. De compilatie “Love” verscheen dat jaar. Ongeveer 10 jaar later vierde “Sgt. Peppers Lonely Hearts Club Band” zijn vijftigste verjaardag. Hier verscheen een mooie box set voor, die op CD slechts €35,00 kostte. Hierna volgen de Giles Martin mixen voor “The White Album”, “Abbey Road” en “Let It Be”. Waar de nieuwe “Sgt. Peppers” mix op CD iets toevoegde na de zielloze 1987 CD mix en de veel te luide 2009 stereo CD mix, vielen de andere mixen mij enorm tegen. “Let it Be” klonk best aardig, de Esher Demos van “The White Album” waren interessant. Vooral de nieuwe mix van “Abbey Road” voegde weinig toe aan mijn Beatles collectie. Dit was dan ook de rede dat ik sceptisch was toen “Revolver” als volgende Beatles remix werd aangekondigd.

De 2014 mono LP en originele UK mono persing klonken subliem, dus hadden niet echt een nieuwe mix nodig. Toch werd ik enthousiast, voornamelijk omdat dit mijn favoriete Beatles plaat is. Wat wel een nieuwe mix nodig had was de stereo mix, daar was nog geen goede optie voor te koop. Toen de nieuwe mix van “Taxman” verscheen was ik aangenaam verrast. Het nummer had nog nooit zo fijn in stereo geklonken als nu. De bas van Paul McCartney klonk rijk, de drums van Ringo waren goed te horen en gitaarwerk van Harrison en Lennon sprongen er ook mooi uit. Een zeer gedetailleerde mix met de vocalen van mijn favoriete Beatle, George Harrison stonden mooi centraal.
Hierdoor kreeg ik al snel hoge verwachtingen voor de mix. Toen het eindelijk zover was heb ik de mix op repeat geluisterd. Over het geheel ben ik zeer tevreden. Nummers als “Here, There and Everywhere”, “And Your Bird Can Sing” en “Got To Get You Into My Life” klinken warm, uitnodigend, energiek en fijn in de oren. Dit geldt voor bijna ieder nummer in deze mix en het is verruit de beste stereo mix beschikbaar van Revolver. Eigenlijk is “Doctor Robert” het enige nummer in deze mix die wat tegenviel. De vocalen staan niet zo mooi centraal en de mix klinkt hier minder gedetailleerd. De bonus single “Peperback Writer / Rain” klinkt dan wel weer heel goed. “Rain” klinkt heerlijk psychedelisch en “Paperback Writer” heeft net een sterker gitaargeluid.
Het bonus materiaal is karig in vergelijling met de Esher Demos. Net zoals de “Abbey Road” box krijgen we maar weinig bonus materiaal. Dat viel me bij die set al tegen en hier ook weer. Wel is het een bonus dat de originele album cover van Revolver gebruikt is als cover voor de extra’s. Er is ongetwijfeld meer over van de Revolver sessies, een gemiste kans dat die nu niet zijn toegevoegd aan de set. Toch hebben we weinig te klagen met de geluidskwaliteit van de set. Een waardige toevoeging aan de altijd groeiende Beatles collectie. Als dit de kwaliteit is die we voortaan gaan krijgen, kan ik niet wachten op de volgende set. Ik hoop dat dat die voor Rubber Soul wordt. Tot die tijd geniet ik enorm van deze nieuwe Giles Martin mix.