Zo’n twee jaar geleden las ik een keer een artikel over de artieste Anna von Hausswolff  in een gratis muziekmagazine. De omschrijving van haar muziek leek me erg interessant en ging op het internet op onderzoek uit. Wat ik ervan zag en hoorde sprak me erg aan. Haar muziek is behoorlijk experimenteel en bevat een mix van diverse stijlen. Postrock, progressieve rock, gothic, doommetal, drones, soundscapes, klassiek en kerkmuziek zijn naadloos met elkaar verweven tot één geheel. Anna’s stem heeft een bereik van maar liefst 4 octaven en de vergelijking met Kate Bush is snel gemaakt. Vorig jaar zag ik Anna voor het eerst live op het Grauzone festival in het Paard in Den Haag, maar was een beetje teleurgesteld geraakt vanwege het slechte en te harde geluid en besluit het vanavond nog een keertje een kans te geven.

 

Voor de mensen die vanavond Anna von Hausswolff komen bezoeken heeft het Paard een “2 voor de prijs van 1” actie. Ze kunnen op dezelfde avond gratis naar het concert van de Griekse band Keep Shelly in Athens die in de kleine zaal speelt. Hier ben ik ook wel benieuwd naar, dus besluit hier ook een kijkje te gaan nemen. De kern van Keep Shelly In Athens wordt gevormd door producer/componist/electro-muzikant RΠЯ en zangeres Jessica Bell. De band zag het levenslicht in 2010 maar heeft niet altijd dezelfde zangeres gehad. Jessica is alweer de derde zangeres en is in 2017 toegetreden tot de band. Behalve zangeres is zij ook een begenadigd schrijfster van poëzie, korte verhalen en is zij publicist. Ook deze band combineert een mix van diverse stijlen tot één geheel. Dromerige ambient, chillwave, down-tempo electro, en pop in dit geval. Hun live-optreden wordt versterkt door een gitarist en een drummer. Jessica staat letterlijk op de voorgrond. Ze heeft een dromerige stem en beweegt zwoel mee op de muziek. Ze vertelt dat het de allereerste keer is dat de band in Nederland is. Helaas kan ik niet het hele optreden afkijken, omdat ik op tijd wil zijn voor Anna von Hausswolff in de grote zaal, maar ben wel blij dat ik ieder geval zo’n 3 kwartier van deze band heb kunnen meepikken en op deze manier weer wat interessants heb mogen ontdekken dankzij deze leuke actie van het Paard.

 

Wanneer ik in de grote zaal aankom, zijn de eerste rijen voor het podium al aardig gevuld met wachtende fans. Het podium is aardig volgebouwd met diverse instrumenten. Wanneer de band opkomt, neemt de uit Göteborg (Zweden) afkomstige Anna von Hausswolff plaats achter de toetsen en daarmee produceert ze kerkorgelklanken die het intro vormen van The Truth, The Glow, The Fall , afkomstig van haar zojuist verschenen album “Dead Magic”. Haar zang begint rustig, en langzaam zwelt de hypnotiserende muziek aan en wordt steeds krachtiger en komt het tempo er ook goed in. Tijdens het The Mysterious Vanishing Of Electra pakt ze haar akoestische gitaar erbij en laat ze horen over een immens stembereik te beschikken, waarin duidelijk wordt dat hoog gegil ook best zuiver kan klinken. Live klinken de meeste nummers overigens een stuk steviger dan op cd en mede door het enthousiasme van drummer Ulrik Ording krijgen ze een krachtig metal-tintje, waarbij Anna stevig met haar lange blonde haren staat te headbangen achter haar toetsen. Gitarist Karl Vento staat voortdurend naar Anna gericht alsof hij haar  voortdurend in de gaten houdt en let op haar aanwijzingen. Voor het grootste gedeelte bespeelt hij zijn elektrische gitaar met een strijkstok, wat bijzondere, onheilspellende klanken met zich meebrengt. Ook is hij bedreven in het bespelen van de accordeon, die hij er sporadisch bij pakt. Halverwege de set maakt Anna een praatje met het publiek en vertelt dat ze flinke koorts heeft. Van de muziek, zegt ze grappend, maar dan zegt ze dat ze echt ziek is en verontschuldigt zich dat ze na afloop niet bij de merchandise stand kan verschijnen en snel haar bed in duikt. En dat ze het publiek nu alles zal geven wat ze in zich heeft. Als je het niet zou weten, zou je weinig aan haar merken, behalve dat ze wel wat vermoeid oogt. Erg indrukwekkend hoe zuiver ze vanavond ondanks haar ziekte nog klinkt en hoe krachtig haar performance is. Na een kleine anderhalf uur verdwijnen Anna en haar bandleden even van het podium om daarna weer terug te keren met een toegift. Met een deels a capella gezongen Gösta loopt Anna langzaam het publiek in. Het valt op hoe klein van stuk ze eigenlijk is. Qua sound is zij in ieder geval zeker niet klein, maar eerder groots en meeslepend. Zo komt er een einde aan een prachtige show van Anna von Hausswolff en ik neem me voor in de toekomst vaker een show van haar te bezoeken. Voor de liefhebbers van originele, experimentele, onderhuids spannende en allesbehalve standaard muziek zou ik haar muziek zeker  aanbevelen.

 

Setlist Keep Shelly In Athens: Game Over (Daniel’s Scene) – Flyway – Higher – Recollection – Oostende – Room 14 (I’m Fine) – Eternal – Silent Rain – Fokionos Negri Street – Struggle – Benighted – Running Out Of You – Hunter – Madmen Love – We Want More – Dark Light – DIY – Addictions – Encore: Philokalia – Leave In Silence

 

Setlist Anna von Hausswolff: The Truth, The Glow, The Fall – The Marble Eye – Pomperipossa –Ugly And Vengeful – Källans återuppståndelse – The Mysterious Vanishing Of Electra – Come Wander With Me (Jeff Alexander cover) – Encore: Gösta