
Met nog slechts twee weken te gaan tot de release van zijn langverwachte nieuwe studio-album ‘Even In Arcadia’ (op vrijdag 9 mei wereldwijd via RCA Records/Sony Music Entertainment), brengt het veelbesproken Londense mysterieuze gezelschap Sleep Token vandaag zijn nieuwe (derde) offering ‘Damocles‘ uit, die opnieuw de gemoederen van fans en media flink verhit.
De langverwachte eerste single ‘Emergence’ die vorige maand uitkwam zorgde instant voor veel opwinding, die nog verder werd aangewakkerd met de daarop volgende track ‘Caramel’ waarop pop en metal organisch samensmelten, hetgeen een unieke mix van tedere schoonheid en meedogenloze kracht creëert. Ook op ‘Damocles’ kiest het enigmatische Sleep Token wederom niet voor de makkelijkste weg en verrast muzikaal opnieuw.
Het nummer duikt in de stille ontrafeling onder de oppervlakte, waar grandeur vervaagt en onuitgesproken gevechten centraal staan. Met een kenmerkende mix van mystiek en kwetsbaarheid legt ‘Damocles’ de last van onzichtbare strijd en de spookachtige echo van vergane glorie vast, en nodigt luisteraars uit om te onderzoeken wat er onder het masker schuilgaat.
SLEEP TOKEN
Vessel – vocals; studio guitar, keyboards, bass, production
II – drums, percussion
III – touring member; bass guitar
IV – touring member; guitar, backing vocals
Espera – touring members; backing vocals
Het ongrijpbare mysterieuze Sleep Token werd volgens zijn eigen overlevering in 2016 opgericht toen frontman Vessel op een nacht in zijn droom een boodschap kreeg van de spirituele entiteit Sleep, die in songs als ‘Chokehold’, ‘The Summoning’ en ‘The Offering’ wordt geëerd. Sleep Token bracht tot nu toe drie studio-albums uit: ‘Sundowning’ (2019), ‘This Place Will Become Your Tomb’ (2021), en ‘Take Me Back to Eden’ (2023).
Muzikaal biedt de anonieme band – die zich presenteert als een soort sekte die opperwezen Sleep aanbidt en zich hult in duistere gewaden, beschilderde gezichten en angstaanjagende maskers – een stilistisch geheel eigen amalgaam van pop, hiphop, elektronica, post rock, djent, R&B, prog en (technische) metal. Ook live is de band een regelrechte sensatie, zoals ook vorig jaar november bijvoorbeeld bleek in een volledig uitverkochte AFAS Live te Amsterdam en Vorst Nationaal in Brussel.