Wow, wat een plaat! Het groeit, het bloeit en het boeit. Oswald Henke gaat helemaal los. Zijn theatrale show in Oberhausen maakte al impact, maar Am Abgrund is de overtreffende trap. Dertien jaar na het uitbrengen van Dazwischen klinkt Goethes Erben urgenter dan ooit. De muziek hypnotiseert, beangstigd en maakt veel los. Oswald heeft zijn charismatische en eigenzinnige manier van vertellen niet verloren. Net zo min als zijn kwaadheid over maatschappelijke misstanden. De Duitse taal wordt letterlijk uitgespuugd op het heftige Darwins Jünger. Het dreigende Lazarus laat in al zijn eenvoud de verschillende kanten van Oswald horen. Hulde ook voor de muzikanten op dit album. Aanwezig waar het moet, ondersteunend als het kan en altijd op de juiste manier gebruikt. Van het kippenvel bezorgende Wucht tot afsluiter Am Abgrund laat Goethes Erben horen tot de absolute top van de hoofdklasse van de darkwave/ avantgarde te behoren. Hoewel de muziek relatief rustig is blijft de muziek intrigeren. De potentiële dreiging, de diepgang in de teksten en de tentoongespreide emotie zorgen voor verwondering en waardering. Oswald is een perfectionist en dat is in alles te horen. Goethes Erben kiest, zoals altijd, niet de makkelijke en gebruikelijk weg. Am Abgrund is een muziektheater die zijn weerga niet kent.

Goethes Erben