In 2019 waagde zangeres Wende zich aan een experimentele retraite. Ze was deelneemster aan een zogenaamde Vision Quest, een paar dagen overleven op een hoge berg, slapend in een hangmat en slechts een notitieblok om ervaringen te noteren. Een moment om geheel tot zichzelf te komen, om met demonen af te rekenen of zoals later zou blijken inspiratie op te doen voor nieuwe teksten en muziek,. Tijd om misschien onbewust te werken aan haar voorstelling De Wildernis.

De Wildernis was door de pandemie al regelmatig uitgesteld, maar vanavond mochten velen buiten in de rij staan bij de Effenaar om eindelijk de show bij te mogen wonen. De lange rijen  zorgen en zelfs voor dat er wordt besloten om de show van Wende ietwat later te laten beginnen, wel zo fijn als iedereen de jassen opgeborgen heeft, een drankje heeft kunnen halen en een mooie plek in de zaal heeft ingenomen. Iedereen klaar voor De Wildernis? Lichten uit… actie!

Vervolgens weet zangeres Wende de toeschouwers vanaf de allereerste tonen direct in te palmen op deze intense emotionele trip. De show wordt ingeluid met een klassiek intro, waarna ook Wende zich op het podium laat zien. Direct zijn de ogen op haar gericht en dit zou vervolgens anderhalf uur zo blijven. Wende pakt, grijpt, sleurt, trekt, schreeuwt, tiert, ze pakt je helemaal in. Ze vertelt aan het begin van haar show over haar deelname aan de eerder genoemde Vision Quest, maar laat vervolgens de nummers voor zich spreken. Nummers over verdriet, over loslaten, over liefde, over de oorsprong komen in allerlei facetten voorbij. Soms hele kleine songs, soms enorm bombastisch, naar je strot grijpend, de toeschouwer krijgt geen moment rust, de toeschouwer raakt in trance.

Wende is dan ook in topvorm, een geweldige strot die ook razendsnel teksten kan opratelen en daarbij wild dansend over het podium gaat. Ze mag dan ook oprecht een podiumdier worden genoemd die werkelijk alles aankan. Haar mede-muzikant vergezellen achter de toetsen, rappen, een harde solo op gitaar spelen en met haar blikken de zaal compleet in zich opnemen. De Effenaar is niet zomaar getuige van een concert, men is getuige van iets magisch, iets mysterieus. Gebiologeerd kijkt men dan ook naar het podium en het enige geluid uit de zaal is dan ook een luid en soms minutenlang aanhoudend applaus of het gerinkel van wat glaswerk bij de bar. Voor de rest regeert de stilte in de zaal, men wil niks missen van deze show.

Het grootste gedeelte van de show bestaat uit louter nieuwe nummers. Voor deze show heeft ze zich laten ondersteunen door een aantal bekende namen. Zo werkte ze samen met S10, Froukje, Dimitri Verhulst, maar ook zelfs haar partner mocht een duit in het zakje doen. Zo kun je dan ook zien dat Wende oog heeft voor nieuw talent en openstaat om nieuwe samenwerkingen aan te gaan. Onlangs kwam alvast het nummer Het Is Genoeg (wat ze samen maakte met Froukje) uit, het allereerste nummer sinds de release van haar vorige album Mens. Het is dan best verwonderlijk dat er na ongeveer zeventig shows nog geen De Wildernis-album is uitgebracht. Iedereen blijft zich dan ook live verwonderen bij het aanhoren van dit grote talent.

De Wildernis dan ook een waar spektakel. Haar muzikanten zwepen de boel op drums en toetsen graag wat op, maar de verdiensten zijn toch echt voor zangeres Wende en soms haar achtergrondkoor. Naast de nummers van De Wildernis mag er ook een oudje van stal worden gehaald,. Zo horen we het nummer Voor Alles voorbijkomen en ook het uptempo Heb Ik Dat Nodig blijkt prima bij dit optreden te passen. Vooral het laatste nummer, wat in het toegift zit doet de zaal voor een laatste maal exploderen en meedansen. De Effenaar in Eindhoven was getuige van een groots talent wat van geen stoppen weet. Waar een paar daagjes in een hangmat wel niet goed voor zijn!