De beste retro-country die u dit jaar zal horen

 

Mary’s Little Lamb heeft met Elixir For The Drifter zijn tweede album uit. Daarop start deze Belgische band met brede arrangementen en veel toeters en bellen om gaandeweg ook plaats te maken voor soms heel sobere, alternatieve  country.  Net als op hun debuut Fortune & Chance brengt Mary’s Little Lamb een heel filmisch geluid en het zal ons niet verbazen als ook dit album opgepikt wordt voor series op tv.

 

Country is overigens de hoofdmoot van de muziek van Mary’s Little Lamb, maar dan doorspekt met mariachi, blues, roots en tex-mex en overgoten met een dikke retro-saus. Het instrumentale openingsnummer Bound For New Horizons had zo op een Morricone-soundtrack voor een spaghettiwestern kunnen staan en ook single Hold Your Horses is een mooi volgestouwde countryrock-track die je zo terugvoert naar cowboyfilms in zwart/wit.

 

Na Hay zoekt deze Vlaamse band steeds vaker de soberheid op, met minder elektrische gitaar, meer borstel-drums, meer trompetten en vooral meer aandacht voor de prachtige, donkere bariton van zanger Bart Hendrickx. In die uitgeklede tracks zoals Blending In, Forever Gone en Alone and Forsaken van Hank Williams komt Mary’s Little Lamb soms dicht in de buurt van de American Recordings van Johnny Cash. Al zit er op de stembanden van Hendrix veel minder korrel dan op die van Cash, ze snijdt bij momenten net zo diep door merg en been. Dat is de sterkte van deze band. De zang staat telkens centraal, maar krijgt altijd mooi tegenspel van minstens één instrument. Het valt ook op dat het eigen materiaal van Mary’s Little Lamb niet verbleekt naast die Hank Williams-cover.

 

De rijke arrangementen komen daarna nog opnieuw terug in o.m. Stray Arrow en Tell Me How. Andere hoogtepunten zijn El Fuego en Saguaro, een beklijvend duet met Kathleen Vandenhoudt. De clip voor Hold Your Horses is overigens door de band zelf gemaakt.