Meer met minder gaat voor Muse natuurlijk niet op. Meer met nog meer wel. “The 2nd Law” is misschien wel de meest experimentele plaat uit de geschiedenis van de band. Pompeus en bombastisch blijft het. Opener ‘Supremacy’ laat er wat dat betreft geen enkel misverstand over bestaan. Ook niet over de invloeden, want de violen van ‘Kashmir’ van Led Zeppelin worden flink door de mangel gehaald. Opvallend is de dubstep van ‘Madness’ die langzaam uitmondt in de bekende rock en uithalen van Matthew Bellamy. Bij ‘Panic Station’ en ‘Big Freeze’ komt ineens de link naar de groove van INXS naar boven drijven. Het orkestrale ‘Prelude’ doet eer aan een andere band die experimenteerde met het klassiek ontmoet popgeluid (ELO, Electric Light Orchestra). Om daarna het overbekende Muse houdt van de bombast van Queen nog eens te laten horen met ‘Survival’. Het wordt echter weer genadeloos goed gedaan. Het elektronische ’Follow Me’ is een opzwepend nummer die het niet moeilijk maakt om echt te volgen. Met ’Animals’ en de ballads ’Explorers’ en ‘Save Me’ (opvallend genoeg gezongen door bassist Christopher Wolstenholme) komen we in een minder inspirerend deel van de plaat terecht. Voor Muse termen is het gewoontjes. Genadeloos afgestraft door het harde, recht toe recht aan van ’Liquid State’. Ook al gezongen door bassist Christopher  Wolstenholme. Met het tweeluik van ‘The 2nd Law’ maakt Muse op eigenzinnige wijze duidelijk hoe men in het leven staat. Milieuvraagstukken worden niet beantwoord, maar een opmerking wordt wel geplaatst. Verrassend is de manier waarop men het doet. Heftig (tijdens ‘Unsustainable’) en meeslepend (op het ambient ‘Isolated System’). Muse experimenteert meer, maar klinkt daardoor minder consistent. Met vooruitgang en verandering worden ook wel eens enkele missertjes gemaakt. Toch een hulde aan Muse, want durf en lef kan hen niet ontzegt worden. In die zin is “The 2nd Law” een moedige stap vooruit om maar vooral niet te blijven hangen in dat wat al eerder (met veel succes) gedaan is. Daar kunnen andere succesvolle bands nog een hoop van leren.