Het is 19 november 2016 en vanavond staan Serenity, Diabulus In Musica, Beyond God en Elysian Gates op de planken van het Eindhovense Popei. De bands zijn inmiddels al een paar dagen op tour met de FemME Clubtour. Diabulus heeft gisteren zijn nieuwste pareltje Dirge For The Archons gepresenteerd. Genoeg reden voor een gezellig praatje met oprichters van de band Zuberoa en Gorka. Een praatje over waar de band nu staat, hoe zij in het leven staan en andere creatieve vragen.
Dank je wel voor jullie tijd en voor dit interview met Rockportaal. Het moeten drukke tijden zijn geweest voor jullie. Jullie hebben een nieuw album gemaakt en een baby gekregen en nu zijn jullie ook alweer een paar dagen op tour met de FemME clubtour. Hoe gaat het met jullie?
Gorka: Het gaat goed met ons. Het is altijd leuk om ergens op te treden ook al zijn we moe van het drukke afgelopen jaar. Maar nogmaals, wij vinden het super om op te treden en we zijn echt blij.
Over FemME gesproken. Jullie hebben afgelopen september op het festival gespeeld. Hoe was dat om daar op de main stage te staan?
Zuberoa: Het was fantastisch! Wij hebben daar nooit eerder gespeeld. Wij hebben er erg naar uitgekeken om op FemME te spelen. We hebben een geweldige tijd gehad daar. De atmosfeer was heel erg vertrouwd, wat we erg leuk vonden. We zagen ook veel bekende gezichten in het publiek en hebben ook veel nieuwe mensen ontmoet. We hebben het echt super naar ons zin gehad!
Gefeliciteerd met de release van jullie nieuwe album “Dirge For The Archons”. Wat mij betreft is het echt een geweldig album. Om eerlijk te zijn ben ik er zelfs al aan verslaafd!
Gorka: Dank je wel!
Wat zijn de reacties van de pers zover?
Gorka: De reacties zijn erg goed. Als je een nieuw album uitbrengt ben je altijd een beetje nerveus. Ons vorige album was ook goed, maar zijn we weer in staat om dit weer te doen en zo mogelijk nog beter. Het lijkt er bij ieder album wat we uitbrengen op dat wij ons toch steeds weer weten te verbeteren en er dus in slagen om het waar te maken. Als je de reviews leest dan komen je er achter dat ons album zelfs als beste symfonische metal album wordt betiteld. Dat is echt iets heel belangrijk voor ons om dit als feedback terug te horen. Wij zijn natuurlijk wel verast, want al die tijd zit je in spanning te wachten wat men er van zal vinden.
Zuberoa: Wij waren ook een beetje bang. De mensen die onze muziek kennen weten dat we altijd proberen om zoveel mogelijk verschillende elementen te gebruiken. Als we dan de cd aan het opnemen zijn dan wil je ook nieuwe dingen uitproberen. We hebben natuurlijk ook al singles uitgebracht voor de release van Dirge For The Archons. Die nummers waren allemaal erg snel en de rest van het album is dan zo verschillend. Wij waren dus echt bang dan de mensen zouden verwachten dat de rest van het album ook zo snel was. Om eerlijk te zijn, als je de hele cd luistert dan zal je merken dat er heel veel elementen te vinden zijn die wij nooit eerder hebben gedaan. Nummers als bijvoorbeeld Ring Around Dark Fairies’ Carousel. Deze is erg theatraal waar ik echt van houd. Hiding From You is een ruw duet. Ook dit hebben we nooit eerder gedaan. Het akoestische nummer Bane is een ballad en een echt zacht nummer. Zo zijn er dus nog meer dingen te vinden. Wij vonden het echt leuk om dat te doen. Soms lees je ook wel eens in reviews dat de pers benieuwd is naar ons pad en wat we met een volgend album gaan bewandelen. Om eerlijk te zijn hebben we nooit een pad en zijn wij onvoorspelbaar omdat wij eclectisch zijn. Wij houden allemaal van verschillende soorten muziek. Wij houden er niet van als een cd echt helemaal in dezelfde stijl is. Dan is het alsof de hele cd hetzelfde is. Alsof je steeds hetzelfde nummer op repeat hebt staan. Daar houden wij echt niet van.
Gorka: Op deze manier kunnen we de reviewers laten begrijpen wat we doen en dat is echt gaaf!
Voor mij was Dirge For The Archons als een spiegel die mij werd voorgehouden. Een spiegel waar ik van mocht leren. Ik ben dus echt benieuwd wat jullie idee was. Wat willen jullie met dit album vertellen?
Zuberoa: Ons album gaat voornamelijk over onze vrijheid. De titel van het album gaat voornamelijk over controle en manipulatie van ons als mens. Op de cover vind je ook de poppen. Deze moeten dan de mensen voorstellen. De handen die je onder de poppen ziet zijn dan de archons, de overheid, de hele grote bedrijven. Als je wil nadenken over de mystieke geschiedenis van de archons is het net als een metafoor. Je kan van de titel leren wat je graag wil leren. Er zal altijd wel een dualiteit zijn in onze meningen. Hoofdzakelijk gaat het album dus over onze vrijheid.
Op internet kon ik in andere artikels vinden dat de titel geïnspireerd was door Atlantis. Wanneer ik de lyrics hoor op het album dan gaan deze over een heel ander thema zoals jullie net al zeiden. Wat was het idee daar achter?
Zuberoa: We weten niet waarom iemand dat geschreven heeft wat dat was niet helemaal de betekenis. De archons kunnen wel de overheid zijn uit de oude Griekse tijd. Ze zijn ook een soort van aliens die de menselijke geest controleren zodat wij niet de echte realiteit zien. Het heeft dus een dubbele betekenis. Het eerste nummer op het album Battle For Atlantis is gerelateerd aan de titel. Atlantis is een verloren wereld. Dat is eigenlijk iets wat wij ook ooit kunnen worden als wij niet gaan zorgen voor ons menselijk ras. Wij moeten echt beter voor onszelf gaan zorgen als mens maar ook onze geest. Moeder aarde mogen wij natuurlijk ook niet vergeten om zorg voor te dragen. Zij is onze wereld. Eigenlijk heeft het album dus weinig te maken met Atlantis. Het gaat meer over psychologie en een beetje over filosofie. Je kan dus verschillende dingen vinden maar die zijn echt meer gerelateerd aan onze menselijke geest.
Wat betekent dit album voor jullie? Jullie hebben het album geschreven dus er moet wel een betekenis voor jullie achter zitten.
Gorka: Dat is een erg goede vraag! Ons vorige album, “Argia”, vond ik een gevaarlijke. Argia was ons derde album wat we hebben uitgebracht. Met mijn vorige band waren twee albums de top. Wij waren dus met Argia al bang of we het wel zouden redden. Hier zijn we nu dus met ons vierde album. Nu is het voor ons dus een bevestiging dat we goed bezig zijn. We weten nu dus hoe we moeten werken. We doen het nu dus best wel goed anders waren we wel uit elkaar gegaan of waren we niet door gegaan met onze muziek.
Zuberoa: Dat is wat we dachten met ons tweede album “The Wanderer”. Toen de andere bandleden vetrokken was het voor ons als een wedergeboorte.
Gorka: Het is echt geweldig hoe we verder kunnen. Wij zijn echt blij dat de reviews geweldig zijn en uiteraard ook dat het publiek super reageert. Voor mij was het echt heel belangrijk om te zien dat we een goede manier hebben gevonden om dingen te doen.
Zuberoa: De nieuwe bandleden hebben nu ook meer hun bijdrage kunnen leveren dan eerder. Dat betekent ook dat we dus een toekomst voor ons hebben liggen. We kunnen dus samenwerken en dingen samen doen. We werken maar kort samen nog dus dat is wel mooi om te zien hoe het nu gaat. Het nieuwe album is geweldig. Als we zo blijven verder werken dan denk ik dat we grote dingen kunnen doen, tenminste dat hoop ik van wel.
Ik heb ontdekt dat wanneer je het album luistert er mooie lagen zitten in de nummers. Heb het album meerdere keren mogen luisteren in verband met een review die ik geschreven heb. Als het ware krijg je bij elke luisterbeurt weer een klein cadeautje. Wat was het idee daar achter of is dit zo gegroeid door het schrijfproces of de opnames?
Gorka: Dat is meestal bedacht door diegene die het nummer schrijft. Meestal schrijft Zuberoa de melodieën. Op dit album hebben de nieuwe bandleden ook meerdere nummers geschreven. Een album bouw je als het ware. Je voelt vanzelf wat een nummer nodig heeft. Je moet de nummers schrijven en na een paar weken ze pas gaan beluisteren. We bouwen dus ook de nummers stukje per stukje. We proberen dingen uit en soms werken dingen, soms ook niet. Op dat soort momenten proberen we te onderzoeken wat een nummer nodig heeft en proberen we nieuwe dingen te introduceren. Dat is eigenlijk zo’n beetje de manier waarop wij nummers bouwen en dus ook onze albums.
Zuberoa: Daarom houden we ook van huisgemaakte demo’s. We nemen dus alles op voor we naar het eindproduct gaan. We hebben dan een eerste versie van het album waar we kritisch naar luisteren. Op deze manier kunnen we onze nummers weer verder verbeteren en perfectioneren.
Ik heb ook opgemerkt dat het album met vlagen een stukje harder en donkerder is dan eerdere albums. Hoor ik het goed dat minder fluiten en andere folkloristische instrumenten hoor. Dat is toch wel iets waar jullie bekend om staan?
Zuberoa: Dat klopt. Ik houd daar wel van maar ik probeer er niet buitensporig mee te zijn. Wij zijn geen grote folk of viking metal band. Daar heb ik nu mijn solo project voor waar ik dat allemaal in kwijt kan. Ik probeer wel steeds een klein beetje van dat soort elementen te gebruiken bij Diabulus. Deze keer springen er een paar nummers uit. Als eerste “The Hawk’s Lament”. Deze is heel bijzonder voor mij want ik speel in de intro op een Indiaanse fluit. Ik heb deze gekregen van een fan uit Noord Amerika. Het is een echte handgemaakte houten fluit gemaakt door een echte Indiaan. Ik raakte geïnspireerd door de fluit en daarom heb ik hem gebruikt in de intro. Dan hebben we het nummer “Bane”. Dit was eigenlijk een nummer voor mijn solo project. Uiteindelijk heb ik er toch voor gekozen om het op ons Diabulus album te zetten. Ik dacht dat het een mooie aanvulling zou zijn voor onze muziek. Als laatste hebben we “Zauria”. Het is een heel orkestraal nummer waar we gebruik hebben gemaakt van de hurdy gurdy. Dat is dan weer een beetje folky. Het nummer is gezongen in zowel de Baskische als de Spaanse taal. Daarom vond ik het leuk om er wat oude elementen in te hebben. Ook is onze Baskische cultuur al erg oud dus dat paste wel mooi bij het instrument.
Zijn de schrijf en opname processen anders verlopen dan normaal door jouw zwangerschap Zuberoa?
Gorka: Het moest wel sneller. We hadden geen tijd om rustig aan te experimenteren en zien hoe het ging lopen. We moesten meer gefocust en precies zijn. We konden geen tijd verliezen dus de opnames zelf waren ook erg snel. Dat moest ook wel want onze baby was in dezelfde ruimte waar we onze opnames deden.
Zuberoa: Het was snel en gek. Normaal zing ik de nummers allemaal na elkaar in. Nu kon dat niet omdat de baby dan zou gaan huilen. Hij was bij ons dus ook in dezelfde ruimte als waar we de opnames deden. Soms moest ik tussendoor dan even stoppen met opnemen om hem borstvoeding te geven en dan weer door. We hebben zelfs een stukje van hem opgenomen om te verwerken in “Ring Around Dark Fairies’ Carousel”. Uiteindelijk hebben we het er niet meer ingezet. Het zou wel geweldig zijn geweest.
Gorka: We waren steeds naar de takes en gitaarsolo’s aan het luisteren of er toch geen gehuil te horen was.
Zuberoa: Het was dus echt een gekke periode maar het gaf ons ook nieuwe inspiratie. Zoveel nieuwe dingen en gevoelens.
Als ik jouw stem hoor Zuberoa dan lijkt deze voller te klinken. Hebben de hormonen daarvoor gezorgd of gebruik je een nieuwe zangtechniek?
Zuberoa: Dat is een goede vraag! Toen ik net begon met klassiek zingen toen werd mij gezegd dat ik een lyrische sopraan ben. Ik heb dus jaren gewerkt in dat bereik en werd daar erg moe van. Mijn stembanden waren echt niet comfortabel in dat bereik. Mijn lerares of mijn coach zei dat ik moest vechten en volhouden in de hoge noten. Uiteindelijk ben ik van coach veranderd en zij wist mij te vertellen dat ik een goed bereik had voor een mezzo sopraan. Ik ben daar dus mee aan de slag gegaan. Met mijn vorige coach heb ik nooit eerder gewerkt in de lage noten omdat zij altijd geïnteresseerd was in het super hoge spul. Dus toen ik wisselde van coach opende er voor mij een hele nieuwe wereld. Ik ben beginnen zingen in mijn bereik, in mijn echte bereik. Ik heb zelfs betere hoge noten nu mijn lage noten beter onder controle zijn. Het zijn dus twee of drie jaar hard werken geweest in mijn nieuwe bereik. En waarschijnlijk zit de baby daar ook wel voor een stukje in gemixt. Mijn stem is nu meer volwassen. Maar ik verwacht dat het een mix is van techniek, een hoop werk en mijn echte stem. Nu stoei ik dus echt met de setlist omdat daar vaak oude nummers bij zitten van het album “Secrets”. Als ik naar die nummers van dat album luister dan schrik ik er nog steeds van om mijn stem te horen. Die hele hoge noten die dus niet mijn echte stem zijn.
Er zitten twee jaar tussen de release van Dirge For The Archons en Argia. Heeft het schrijf en opname proces zo lang geduurd of zijn er andere dingen aan de hand geweest?
Zuberoa: We zijn het schrijfproces begonnen voor we op tour zijn gegaan. We zijn daar dus mee moeten stoppen vanwege de tour. Dat was de tour met Leaves’ Eyes. Daarna hadden we zelf een grote show in onze eigen stad met een groot orkest en koor. Dat heeft veel tijd in beslag genomen. Na die show zijn we weer begonnen met het afwerken van de tracks. Het was dus een beetje in stukken. Het schrijfproces is in twee delen gegaan dus ik weet eigenlijk niet hoelang we er precies mee bezig zijn geweest.
Gorka: Ik zou zeggen dat we echt minder dan twee jaar bezig zijn geweest. Dit omdat we een aantal keer niet aan ons materiaal konden werken vanwege de grote show en de geboorte van onze baby. Als je gaat tellen vanaf het begin en je haalt alle tijden eruit die we niet aan het album hebben kunnen werken vanwege de tour enzoverder dan was dit echt een super snel album. Napalm had met ons een data besproken wanneer het album moest uitkomen. De studio was ook vrij dus we moesten we snel zijn.
Zuberoa: We moesten hen uiteindelijk wel vertellen dat we het album zes maanden later zouden uitbrengen. Het leek ons verstandiger om ons eerst te focussen op de tour. Daarna konden we dan weer oefenen om daar weer eerder te gaan met het album. Daar werd mee ingestemd dus zodoende is het nu in de herfst gereleaset.
Ik heb een paar vragen over specifieke nummers. “A Speck In The Universe” gebruikt als ik het goed hoor een harp en dwarsfluit. Ik hoor ook een tweede vrouwelijke stem. Is dit allemaal jou, Zuberoa, die we horen?
Zuberoa: Ja dat ben ik allemaal
Gorka: Of de baby!
Zuberoa: Ik wilde graag een andere atmosfeer creëren. Het eerste gedeelte van de track is in een heel etherische manier gezongen. Een beetje new age stijl. Het is erg zacht en met veel lucht gezongen. Daarom lijkt het misschien wel alsof er twee stemmen zijn. In het begin van het nummer lijkt het alsof er iets gespeeld wordt op de synthesizer maar dat is ook mijn stem. Ik probeer wel steeds nieuwe dingen uit dus.
Gorka: Ik kan mij nog goed herinneren dat we met het geluid aan de slag gingen van Zuberoa’s stem. We hebben daar mee geknutseld zodat het zou lijken op een synthesizer pad.
Zuberoa: Het liedje gaat over het universum. Daarom wilde ik er een betere atmosfeer voor vinden. Daarom hebben we contact opgenomen met een klassieke harpiste. Ik speel zelf de Keltische harp maar wij wilden echt het klassieke geluid van de harp hebben. Het was echt een hele grote harp en we hadden zelfs problemen om hem mee te nemen naar huis. Zoals we eerder al zeiden hebben we het album thuis opgenomen. Er was echt geen plek in de lift voor zo een groot instrument. Dan zit er in dat nummer ook nog een instrument genaamd una corda.
Gorka: Dat is een speciale piano. Normaal start een piano met één snaar per noot. Daarna met twee en drie. Dit speciaal instrument heeft alleen één snaar per noot. Hierdoor heeft het een speciaal metaal achtig geluid wat perfect past bij de harp.
Bij “Hiding From You” maken jullie gebruik van een mannelijke gast zanger. Ik kon helaas niet vinden wie hij is dus vertel mij, wie is de beste man?
Zuberoa: Dat is Omar Pizarro. Hij komt oorspronkelijk uit Peru maar hij leeft inmiddels al een aantal jaar in onze stad Pamplona. Hij is een rock zanger en wij vinden zijn stem echt top. Deze keer besloten we dus om te werken met hem en andere mensen uit onze eigen stad. We hebben veel goede muzikanten in onze stad wonen. Daarom hebben we ook het besluit genomen om met hen samen te werken. Het resultaat in Hiding From You is erg goed omdat Omar een zeer zware rock stem heeft wat perfect werkte voor ons duet.
Wat is het verhaal achter de video “Invisible”?
Zuberoa: Invisible gaat over het gevoel dat je je alleen voelt in deze wereld wanneer je alleen maar probeert je werk te doen of een beter mens te zijn iedere dag. Dat je probeert om je te verbeteren maar dan zie je dat niemand om je geeft. Daardoor voel je je alleen en je voelt dat alle moeite die je doet niet werkt. In de video zie je een danser. Hij werkt heel hard om een erg mooie dans neer te zetten maar er zit niemand in het theater die hem ziet. Wij komen dan allemaal als publiek het theater in. We zijn verveeld en zien niks. Daarna zie je de danser nog steeds dansen op het podium en wij staan ook op het podium te spelen. We hebben blinddoeken op dus we zien hem nog steeds niet dansen. Het gevoel van frustratie en impotentie zijn zichtbaar in zijn wilde dans.
Ik ben benieuwd naar de intermezzo “The Hawks’ Lament”. Waar heb je de inspiratie gevonden voor dit nummer?
Zuberoa: Dat is de mijne. Ik heb gewoon de Indiaanse fluit genomen en ben er op gaan spelen. Zo is Hawks’ Lament onstaan. Voor mij moest het wel gerelateerd zijn aan de natuur. Voor Bane geld hetzelfde. Die song gaat over moeder natuur. Onze link met de natuur is heel belangrijk nu mensen beginnen te vergeten waar we vandaan komen. Dat is van onze aarde. We moeten daar echt beter voor gaan zorgen. Hawks’ Lament is eigenlijk een klaagzang dat dit aan het gebeuren is. Dat mensen niet echt meer geven om de natuur. Ik denk dat Indianen die band met de natuur beter behouden. Dat is waarom ik zou van oude culturen houd. Voor mij zijn indianen altijd al een inspiratie geweest omdat ze in zo een nauw contact staan met de natuur.
Voor mij is “Crimson Gale” een persoonlijke favoriet op het album. Ik hoop dan ook echt dat jullie deze vanavond gaan spelen. Ik hou echt van het donkere sfeer. Het is in mijn ogen de meest heavy song op het album. De variatie in hoge en lage noten zijn echt geweldig. Maar wat is jullie favoriete song om te spelen?
Gorka: “Crimson Gale” was één van de nummers die in onze selectie zat om als eerste single uit te brengen. Uiteindelijk is dat toch Earthly Illusions geworden. Op het hele album staan een aantal nummers die geweldig zijn. “Earthly Illusions” heeft die moderne riff die soms zelfs tegen de metal core aan zit. Dat is dus voor mij een mooi voorbeeld voor wat symfonische metal voor mij is, Ik bedoel, agressief gitaarwerk maar wel in een goed balans met het orkest. Dus ik zeg, Earthly Illusions.
Zuberoa: Voor mij verschilt dit per dag omdat we allemaal zo verschillend zijn en we zoveel verschillende dingen maken. Soms luister ik het liefst naar een balad maar als ik moet kiezen wordt het toch “Ring Around Dark Fairies’ Carousel”. Dat was echt zo leuk voor mij om dat nummer te maken. Ik heb altijd al zoiets willen schrijven. Ik ben echt een groot fan van Tim Burton. Ik hou ook van de theatrale atmosfeer in dat nummer. Het is een beetje gek en grappig maar ook wel een tikkeltje vreemd. Ik denk echt dat het een cool nummer is.
Over dat nummer gesproken. Mijn volgende vraag gaat ook over dit nummer. “Ring Around Dark Fairies’ Carousel” heeft een ander gevoel dan alle andere nummers. Is dat zo gegroeid of was het van in het begin al zo bedoeld?
Zuberoa: Dat was zo bedoeld van in het begin. Ik had dat al in gedachten voor we gestart zijn met het schrijven van het nieuwe album. Ik weet nog goed dat ik in het vliegtuig zat. Ik weet niet meer precies waar wij waren maar ik was over dat nummer aan het denken. De melodie kwam ineens opzetten in mijn gedachten. Ik heb dat toen opgenomen met mijn mobieltje omdat ik mijn Cubase niet bij mij had. Dat was dus moeilijk om op dat moment muziek te schrijven. Ik weet nog dat ik toen een app op mijn telefoon heb gebruikt om drums enzovoorts te schijven maar dat was echt een ramp. De melodie was er wel. Toen ik thuis kwam heb ik gelijk aan Gorka gevraagd of hij snapte wat ik bedoelde. Soms schrijf ik wel eens dingen waarvan de muziek moeilijk haalbaar is. Gelukkig snapte hij mij en hebben we dat stuk in het midden van het nummer geplaatst. Dat was echt een samen werking van ons en het was ook echt iets wat wij echt wilden doen.
Welk nummer hebben jullie het meest naar uitgekeken om live te gaan spelen?
Gorka: “Crimson Gale” is één van mijn favorieten maar ik hou ook erg veel van “Spoilt Vampire”. Dat zijn echt explosieve nummers.
Zuberoa: Maar ook wel “River of Loss”. Dat nummer hebben we nog niet gespeeld. Het is ook een nieuw nummer maar ook een goede.
Ik heb wat persoonlijke vragen bewaard voor het laatst. Als mensen over jullie zeggen dat jullie de beste metal band zijn dat jullie land te bieden heeft. Wat denken jullie daarvan? Wat doet dat met jullie? Voelen jullie daar druk bij?
Gorka: Nee ik voel die druk niet. Wij doen gewoon wat we leuk vinden en dat is alles. Ik bedoel, we proberen nooit om dat specifieke level te halen. We willen gewoon muziek maken, albums opnemen en optreden. Ik voel die druk niet en dat is ook prima. Soms is het wel leuk hoor als mensen over ons zeggen dat we de beste symfonische metal band zijn van Spanje. Ik kijk er anders tegen aan. Ik ben een onderdeel van deze wereld. Ik speel alleen maar muziek en dat is ook wat ik wil doen en wat ik wil blijven doen.
Hoe is het leven nu? Het moet best lastig zijn om een pasgeboren baby te combineren met het bandleven. Als jullie op tour zijn zullen jullie hem ook wel verschrikkelijk missen. Gelukkig nu nog niet want hij is met jullie meegereisd. Dus hoe combineren jullie dat en hoe is het om dit te doen?
Gorka: Dat is echt moeilijk!
Zuberoa: Voor mij was dat al gelijk duidelijk dat ik mijn zoon niet thuis wilde achter laten. Als we beiden in aparte bands zouden zitten dan konden we dat waarschijnlijk op elkaar afstemmen. Nu zitten we beiden in dezelfde band en dus ook samen op tour. Ik denk niet dat het een goed idee is om zo een kleintje dan bij de grootouders achter te laten. Dat zou voor mij echt moeilijk zijn. Hij is nu pas negen maanden oud en ik geef nog borstvoeding. Voor mijn gevoel moet hij dus bij ons zijn. Het is natuurlijk niet het makkelijkste wanneer je een baby mee hebt. We managen het geloof ik wel goed. Het is ook een erg fijn kind. Hij is gewend aan veel mensen om zich heen. Natuurlijk proberen we wel een veilige omgeving te creëren voor hem, zeker als we in luidruchtige ruimten zijn. Daar houden we hem echt van weg. We hebben een grote bus dus we kunnen binnen blijven tijdens het concert. Als we zelf moeten optreden dan past mijn schoonzusje op. Voor het moment zit het nu dus nog wel prima.
Wat is de grootste droom waarvan jullie hopen dat deze ooit werkelijkheid wordt?
Gorka: In de muziek?
Het kan alles zijn, wat je leuk vind om te antwoorden.
Gorka: Ik weet het eigenlijk niet. Wij zijn echt heel erg blij met wat we hebben. Ik leef in een mooie stad en heb een mooie woning.
Zuberoa: Ik denk echt dat we heel simpele mensen zijn.
Gorka: We houden heel erg van de natuur
Zuberoa: We hebben eigenlijk nooit echt grote dromen gehad. Alles wat we gedaan hebben is in goede overweging geweest. We werken elke dag heel erg hard. We gaan er niet van zweven. Gewoon werken en proberen om gelukkig te zijn. Probeer om een aardig persoon te zijn en dat is alles. Voor mij zou mijn droom zijn om door te gaan zoals ik nu ben. Ooit een keer van de muziek kunnen leven zou natuurlijk fantastisch zijn. Voor de band zou dat ook echt geweldig zijn. Voor dit moment kunnen we dat niet dromen, alleen maar hard werken.
Er zijn geen limieten. Als je een band of artiest mocht kiezen om mee samen te werken, wie zou dat zijn?
Gorka: Gisteren was dat Iron Maiden!
Zuberoa: Nee dat was een andere vraag gisteren. Dat was een band om mee op tour te gaan :). Ik denk dat ik dan naar andere genres zou gaan. Waarschijnlijk niet metal gerelateerd. Ik zou dan nieuwe dingen proberen te doen denk ik. Loreena McKennitt zou bijvoorbeeld wel erg gaaf zijn! Ik heb om eerlijk te zijn geen favoriete bands of zangers. Ik hou echt van heel verschillende stijlen muziek maar ook van verschillende soorten stemmen. Uiteraard hou ik van klassieke zang. Ik luister ook vaak naar klassieke muziek dus ja. Voor mij is dat echt een onmogelijke keuze. Iedereen is welkom omdat we echt van samenwerkingen houden en van nieuwe stijlen.
Voor de volgende vraag heb ik jullie creativiteit nodig. Omdat jullie muzikanten zijn zal dat geen probleem zijn. Als jullie naar een andere tijdzone zouden kunnen reizen zoals de middeleeuwen. Waar zouden jullie heengaan en waarom?
Zuberoa: Dat is echt een vraag voor mij! Ik ben een historicus. Ik heb geschiedenis en archeologie gestudeerd. Archeologie bestuurde ik voornamelijk omdat ik geïnteresseerd was in de prehistorie. Ik zou dus graag naar de prehistorie reizen om eindelijk het leven te zien zoals ik dat in mijn archeologie ben tegen gekomen. Ik hou wel echt heel erg van geschiedenis dus het is wel moeilijk. Ik hou ook erg van de middeleeuwen en heel veel van die oude tijden. Ik blijf toch bij mijn specialiteit, de prehistorie.
Gorka: Dan ga ik naar de toekomst! Ik ben echt van de techniek dus ik wil graag naar de toekomst om te checken of we doorgaan met het gebruiken van mobiele telefoons. Of we blijven doorgaan met auto rijden. Dat zijn dingen die mij nu ook bezig houden. Ik zou dus echt graag een kijkje in de toekomst willen nemen. Ik hou ervan om te zien wat er over vijftig jaar allemaal heel erg veranderd is. Dus wat zou er over tweehonderd jaar gebeuren met het menselijk ras en met het klimaat gebeuren wat nu aan de hand is. Daar ben ik echt nieuwsgierig naar. Kunnen we dat rechtzetten in de toekomst? Dat zou ik graag willen checken.
We zijn nu aan het einde gekomen van dit interview. Zoals gebruikelijk zijn de laatste woorden voor jullie. Wat willen jullie nog graag kwijt aan onze lezers?
Gorka: Wel, jullie moeten echt ons nieuwe album luisteren! Wij hopen dat jullie hem leuk vinden en we kijken er naar uit om jullie op tour te zien.
Zuberoa: Op de eerste plaats hartelijk dank voor de interesse en het interview. Het was een leuk gesprek met jou. We gaan waarschijnlijk in februari op tour dus hou onze site goed in de gaten. De data zullen snel naar buiten komen. We hopen echt dat we jullie zien op tour.
Nogmaals dank voor jullie tijd en dit interview. Kick some ass dadelijk!
Dankjewel Ton Van Moll voor de interview foto’s
Diabulus In Musica band foto’s: Nestor (www.nestor-photographer.com)
Diabulus In Musica – Wij doen gewoon wat we leuk vinden en dat is alles!
210