Ik heb nooit onder stoelen of banken gestopt dat ik Daan Dekker een van de beste Nederlandse rockzangers vind. Waarom? Omdat deze youngster uit Nijmegen gewoon alles heeft wat een rockzanger moet hebben. Bovenal is dat (uiteraard) een stem waar je ‘u’ tegen zegt. Maar charisma, energie, alsmede een puike podiumpresentatie en -beheersing zijn voor mij ook belangrijke punten. En dat bezit deze zanger van Armed Cloud en Mother Bass, die ik inmiddels al een jaartje of tien volg, allemaal.

Het valt vandaag niet mee om een ‘amateur’ rockband te bestieren en in de markt te zetten. Laat staan twee bands. Maar ook dat doet Daan Dekker en in dit geval met zijn Mother Bass kornuiten met verve. Het gezegde ‘aan de weg timmeren’ is hier dan ook een understatement. Dankzij het titelloze debuutalbum van Mother Bass uit 2018 genereerde deze rock/metal/grunge band de nodige aandacht. Menig podium stond op instorten en diverse daken moesten hersteld worden nadat het energieke kwartet was langsgeweest voor een avondje rocken.

Dat de mannen haarfijn weten hoe je aandacht tussen twee albums moet vasthouden bewijst de voorliggende ep The Bullet Wound Has Gone. Maar ik noem dit schijfje met zes nummers geen teaser. Zes nummers (waaronder drie al oudere en hier herbewerkte nummers) die het midden houden tussen Led Zeppelin, Soundgarden en Nine Inch Nails. Muziek die bovendien teruggrijpt naar de jaren zeventig toen het allemaal natuurlijk veel beter was. Door de mannen van Mother Bass in een hedendaags jasje gestoken. En wat voor een jasje. Want naast zes knallers van composities is zeer veel zorg besteed aan de vormgeving. De ep huist in een jewelcase en gaat vergezeld van een cd-boekje met van ieder nummer artwork om van te smullen. Natuurlijk is muziek waar het om draait. Maar ondergetekende is er een van een oud stempel die minstens net zoveel plezier beleeft aan een goede verpakking.

Ten opzichte van het debuutalbum laat Mother Bass op deze ep een ander geluid horen. Toegevoegd is onder andere toetsenwerk. Gebleven zijn het retestrakke gitaarspel en een basgitaar die je in Keulen kan horen grommen. Hoogtepunt is voor mij Predator, dat ook als single is uitgebracht. Na de vier dampende minuten met een absolute hoofdrol voor de zang van Daan Dekker wil je alleen maar meer, meer, meer. Maar Mother Bass laat ook haar meer rustige kant horen, zoals op Vampires, wat echo’s doet weerklinken van The Doors. Het schijfje eindigt met Troubled Man net zo energiek als het begon. Van dit nummer volgt binnenkort een videoclip die zal worden opgenomen en geproduceerd door Maurice Swinkels (Legion of the Damned).

The Bullet Wound Has Gone is een schot in de roos!