Twee jaar na de EP Wat De Fok en het album Helgië is Fleddy Melculy terug met het tweede album De Kerk Van Melculy. De Belgische hardcore-metalsensatie Fleddy Melculy maakte er meteen een dubbelalbum van met liefst 22 tracks en 8 bonustracks.

 

De allereerste single T-Shirt van Metallica (nog steeds een hit op YouTube) uit januari 2016 stak het vuur aan de lont. Daarna volgden nog meer hits. De band zette in 2016 en 2017 de grote Benelux-zomerfestivals in vuur en vlam: Graspop, Alcatraz, Pukkelpop, TW Classic (als support van Guns N’ Roses), Paaspop, ScumBash, Nirwana Tuinfeest, Zwarte Cross en Eurosonic-Noorderslag. Er was ook het eigen metalfestival FleddyPalooza.

 

Met De Kerk Van Melculy zet de Vlaamse band het feestje gewoon door. De formule blijft dezelfde: leuke tot grappige teksten in het Nederlands op een bedje van hardcore en metal. Ik heb het niet op een weegschaaltje afgemeten, maar de indruk is toch dat deze keer het hardcore-element zwaarder aanwezig is dan de metal. Muzikaal, maar ook in het zingen is het deze keer meer schreeuwen en roepen dan zingen. Uitzondering is de single 668 (over de buurman van de duivel), waar Fleddy Melculy hulp krijgt van de band King Hiss, Dikke Dennis van Peter Pan Speedrock en Franky DSVD van Channel Zero, en de Sepultura-achtige track Den Bus Gemist.

 

De bende van Fleddy krijgt nog meer hulp, o.m. van Danny, de zanger van de vroegere Belgische metaltrots Deviate. Misschien onbekend in Nederland, maar voor de Belgische metalfan die al een tijdje meedraait, is dit een leuk weerzien. Ook Jan De Smet van De Nieuwe Snaar en Urbanus krijgen een cameo. Die laatste is niet zo verwonderlijk. Fleddy-zanger Jeroen Camerlynck was met De Fanfaar in 2014 en 2015 de vaste begeleidingsband van Urbanus, o.m. op Pinkpop. Het nummer van Fleddy Melculy met De Smet en Urbanus, Het Gat Dat Niet Groot Genoeg Was, is niet eens zo leuk als je ‘rekenkundig’ zou verwachten bij de optelsom van al dat komisch talent.

 

Ook bij een paar andere lyrics, denk je ‘leuk, maar daar zat misschien meer in’. Dat gebeurt bij Ik Wil Niet Gaan (over verplichte bezoekjes aan de IKEA), 2 Dagen Te Laat en Foto Van Uw Hoofd (over Tinder). De truc met de vriendelijke vrouwenstem aan de telefoon, op De Ware Aard, daar was Ertebrekers hen mee voor, maar die Vlaamse band is vermoedelijk nog niet tot in Nederland doorgedrongen. Soms gaat het in de omgekeerde richting en denk je ‘leuke tekst, maar voor de muziek te bedenken moest het blijkbaar snel gaan’. Dat heb je dan op Camouflage (over de bestaansreden van camouflage-kledij met grijs-tinten). Evengoed zijn er genoeg nummers waarin alles juist zit, zoals Varken, het nu metal-achtige Ik Ben Kwaad, Moeidunietdotcom en Kerk.

 

Wat ook gek is: in het nummer Ik Hou Van U En Ik Haat U verdedigt de band de beslissing om in het Nederlands te zingen (‘die Engelsen zingen toch ook niet in het Nederlands’) en bij de bonus-tracks zit dan een live-cover van Proven van Hatebreed. Leuk dat we zo iets vernemen over de inspiratiebronnen van de band, maar een vertaling zou misschien op zijn plaats geweest zijn.

 

Met De Kerk Van Melculy bewijst Fleddy Melculy dat ze een band zijn die verder reikt dan de grap van T-Shirt Van Metallica. Als je al fan was van Helgië, kan je dit dubbelalbum blind aankopen. Vond je het toen maar niks, dan staat er op De Kerk ook niks dat je van gedachten zal doen veranderen.

 

Je kan Fleddy Melculy zowat overal in Nederland live aan het werk zien en op 11 mei is er de derde editie van Fleddypalooza in Breda, met o.m. de Rectum Raiders en King Hiss.