Home » Rammstein – Made in Germany

Rammstein – Made in Germany

door mitchell@rockportaal.nl
207 views 2 minuten leestijd

Rammstein is inmiddels een begrip in de wereld van zowel de rock als de elektronische muziek. De Duitse formatie kende zijn oorsprong in het jaar 1995, en leverde eind  2011 een verzamelalbum uit dat wel heel nationalistisch getint is. ‘Made in Germany’ luidt de titel en dat mag nadrukkelijk worden getoond aan de wereld.
Dit album is overigens niet helemaal een kwestie van oude koeien uit de sloot halen. De omvangrijke rij met nummers wordt aangevuld met het nummer ‘Mein land.’ Over nationalisme gesproken. Ook hierbij is sprake van de gouden formule van Rammstein. Een duistere, rauwe gitaar gecombineerd met een atmosferisch synthesizergeluid. Nieuw is hierbij de toevoeging van een jaren zestig Beach Boys  surfdeuntje. En voor degene die de videoclip bekijken, snappen waarom dat zo is. En dan is daar nog Till Lindeman,  de zanger die de rock een Duits etiket opplakt. Zijn overdreven Duitse accent maakt de muziek misschien een beetje over-the-top, maar daar is het Rammstein voor.
Maar dat is niet het enige interessante aan deze best of Rammstein. Mits jij bereid bent wat extra duiten neer te tellen. De deluxe editie bevat naast een schitterende verpakking een tal van remixes. Een voorbeeldgroep die één van de remixes leven heeft ingeblazen Faith no more. Het interessante is dat de remixes zijn verzorgd door verschillende artiesten. Hierdoor krijg je de muziek van Rammstein vanuit verschillende dimensies en smaken te horen. Verfrissing is het juiste woord hiervoor, want de muziek van Rammstein is ongeveer net zo divers als de activiteiten op het Oktoberfest. Geen gitaarsolo’s, geen moeilijke ritmes. Simpelweg eenvoudige, maar rammende akkoorden die de naam Rammstein eer aan doen. De Duitse degelijkheid van ‘vroeger toen alles beter was’ keert terug in muzikale vorm die zowel qua productie als omvang van het product prima in verhouding staat met de prijs. Daarom is het product immers ‘made in Germany.’ Dus ben jij bestand tegen de schreeuwerige Duitse taal, en kun je een heftig gitaargeluid verdragen? Dan zou Rammstein wel eens heen hele aangename verrassing kunnen zijn.

-
00:00
00:00