Worlds Beyond stelt binnen twee dagen, op 12 december, zijn debuutalbum voor. Het was lang geleden dat een debuut van een Belgische band zo makkelijk kan overtuigen, maar op Symphony of Dawn zit echt bijna alles juist. Dat is genoeg reden voor een interview met de zes leden van de band. En die hadden heel wat te vertellen.

 Wat kan je vertellen over het ontstaan van Worlds Beyond?

Tijmen (gitarist): Het idee ontstond toen ik songwriting ontdekte in 2016. Na een paar maanden had ik een volledig album aan ruwe demo-songs en begon het besef te komen dat een band oprichten wel een goed idee zou zijn. Nog een half jaar later was de eerste repetitie een feit. De bandnaam werd door verschillende mensen samen bedacht, tijdens één van de brainstormsessies die we daarvoor nodig hadden. Een goede bandnaam verzinnen is verrassend moeilijk. Worlds Beyond symboliseert de kracht van muziek om je te laten wegdromen over ideeën en werelden voorbij de onze.

Worlds Beyond is niet samengesteld uit leden die al in andere bands spelen, zoals je wel vaak ziet. Hoe hebben jullie elkaar gevonden?

Tijmen: Wij zijn inderdaad nieuwkomers. Bassist Ewoud was de eerste om mee te doen aan het project, omdat ik hem kende uit de gitaarles. Toetsenist Robbe is een vriend van de universiteit en violist Jakob is een universiteit-vriend van Ewoud. Zangeres Valerie en drummer Wout vonden we online. Door ons gebrek aan ervaring waren de beginjaren een heel avontuur. De ervaring van Wout uit zijn andere band was een belangrijke meerwaarde.

Nieuwe en zeker jonge bands beginnen vaak in allerlei bandbattles voor ze hun eerste album uitbrengen. Slaan jullie die ‘fase’ bewust over?

Wout (drum): Ik denk niet dat we die bewust hebben overgeslagen. In ons genre is het al moeilijk om te kunnen deelnemen aan battles. Voor ons was het moeilijk om met ruwe opnames onze kwaliteiten te tonen. De opnames van onze eerste repetities klonken dan ook verschrikkelijk. Door uiteindelijk hard en lang te werken aan ons debuutalbum zijn we stukken beter geworden. Pas nu hebben we iets in handen waarmee we op zoek kunnen naar kansen om op te treden.

Valerie (zang): Het was een beetje een vicieuze cirkel in het begin: we waren nog niet ervaren genoeg om uitgekozen te worden voor battles en door het gebrek aan kansen konden we ook geen ervaring opbouwen..

Jullie zijn relatief jong. De bands waarnaar jullie verwijzen, Evanescence, Nightwish en Within Temptation, die hadden hun piek op een moment dat jullie misschien nog maar pas geboren waren. Waar hebben jullie de liefde voor symfonische metal vandaan?

Tijmen: Uit één van de lessen Esthetica in het middelbaar onderwijs. Thanks Jean-Pierre! Trouwens, goede muziek is tijdloos, dus het verwondert me niet dat deze bands al wat ouder zijn.

Valerie: Ik hou heel erg van metal maar ook van klassieke muziek. In beide zit een bepaald soort vibe die heel diep gaat en de combinatie van de twee vind ik subliem! Ik ben grote fan van bombastische, gelaagde, volle muziek die me kippenvel bezorgt. Maar dat hoeft niet altijd symphonic metal te zijn. Ik ben ook een grote fan van deathmetal en opera.

Jakob (viool): Symphonic metal is een genre waarin ik helemaal niet thuis was. Net zoals bij veel mensen die het genre niet kennen associeerde ik metal vooral met schreeuwen en brullen. Dankzij Worlds Beyond ben ik dit genre veel meer gaan waarderen. Het is vooral ook zalige muziek om te spelen en je in uit te leven.

Ewoud (bas): Ik had nog nooit naar symphonische metal geluisterd tot Tijmen mij vroeg om bassist te worden in de band. De hits van Evanescence en Within Temptation kon ik wel meezingen, maar dat er een hele niche achter bestond wist ik niet. Maar ik was verkocht zodra Valerie haar eerste noten zong op haar allereerste repetitie. Hoewel het nog altijd niet mijn favoriete genre is om naar te luisteren is het nu wel mijn favoriete genre om te spelen.

Robbe (toetsen): Ik heb het metal-genre vooral leren kennen via Sabaton. Symphonische metal was dus redelijk nieuw voor mij, maar omdat ik ook in een harmonisch orkest speel voelde dit muziekgenre aan als de perfecte balans tussen de twee.

Wout: Ik kende de grote namen wel, maar luisterde niet actief naar symfonische metal. Door bij de band te gaan ben ik het genre beginnen verkennen en absoluut fan geworden.

Zit er van een cover van Within Temptation of Nightwish in jullie live-set?

Valerie: Nog niet maar ik zou heel graag eens een covertje doen! Vooral om de bands te eren die me zo geïnspireerd hebben.

Wout: Tijmen heeft wel al een mooi concept klaar staan om te coveren. Iets wat iedereen van ons zeker en vast ziet zitten. Ik verklap nog niet wat de cover zal zijn, wel kan ik zeggen dat het geen cover is van een symfonische metalband.

 Tijmen, jij maakt ook soundtracks, zouden we die al ergens kunnen gehoord hebben?

Tijmen: Ik ben daar een paar jaar geleden mee begonnen, deels voor mezelf als hobby, maar ook om betere symfonische backing tracks te kunnen maken voor Worlds Beyond. Mijn eigen soundtracks zijn te vinden op https://timonmatthews.com/ en situeren zich vooral in de emotionele/rpg/fantasy genres. Op termijn zou ik wel muziek willen schrijven voor games en/of (kort)films.

In jullie bio staat dat Valerie, misschien als enige van de band, opgegroeid is met metal.

Valerie: Als kind was er thuis een gezonde mix tussen de muziek van Samson en Gert en bands als Iron Maiden. Mijn ouders luisterden allebei naar metal en hardrock dus de platen en CD’s thuis waren een goudmijn om zelf op ontdekking te gaan. Als zesjarige viel ik dan in slaap met een metalcassette in mijn walkman die mijn papa voor mij had samengesteld. Het was telkens een teleurstelling voor mij dat de kinderen in mijn klasje niet naar ‘wilde muziek’ luisterden en ik mijn enthousiasme dus met niemand kon delen. Toen ik 10 was kwam mijn vader thuis met Oceanborn van Nightwish en toen was het zaadje geplant.

Valerie zat eerder in Morrighan’s Cry, wat toch een heel ander metalgenre is. Heeft die ervaring Worlds Beyond geholpen?

Valerie: Voor de andere bandleden was het een verrassing dat ik al eerder in een band zat. Online kun je nog enkele bandfoto’s vinden van toen ik 16 of 17 was, maar ik heb geen opnames gemaakt met die band. Ik was toen ook helemaal nog niet klaar om te zingen voor een publiek. Het heeft lang geduurd voor ik me wel zeker genoeg voelde en toen botste ik op het zoekertje voor Worlds Beyond. Dus in zekere zin heeft de eerdere ervaring me wel geholpen om mijn tijd te nemen tot ik er wel aan toe was zodat ik er nu 100% kan staan voor Worlds Beyond.

De meeste bandleden hebben een klassiek muziekopleiding gevvolgd.

Tijmen: Ik ben gestart als kind met klassieke gitaar op de muziekacademie. Later is de elektrische gitaar er dan bijgekomen.

Ewoud: Ik ben samen met Tijmen gestart met klassieke gitaar en heb er nog een extra jaartje bij gedaan toen hij was gestopt. Door de akoestische basgitaar te bespelen in het klassieke ensemble van mijn leerkracht ben ik van de diepe klanken beginnen te houden.

Robbe: Ik heb zowel klassieke als moderne piano gestudeerd.

Jakob: Ik ben enkel klassiek geschoold. Aan de muziekacademie heb ik leren vioolspelen en dat is het instrument dat ik nog altijd speel.

Valerie: Ik heb eerst een klassieke zangopleiding gedaan, want dat sprak me meer aan op jongere leeftijd. Nu wil ik het gewoon allemaal kunnen.

Wout: Ik heb tien jaar klassieke piano en twee jaar klassieke gitaar gevolgd in de lokale muziekacademie.

Hoe schrijven jullie de songs?

Tijmen: Een song van Worlds Beyond start typisch als een idee, melodie, riff of gevoel. Eens ik de melodie en akkoorden in mijn hoofd (of op de piano) heb uitgewerkt, speel ik alle instrumenten in via een keyboard om tot een demo te komen. Na een paar rondjes feedback van de band worden dan partituren gemaakt en kunnen we het liedje beginnen spelen tijdens de repetitie. Sommige bandleden zoals Jakob volgen de partituur vrij nauwgezet (een logisch gevolg van klassieke viool-achtergrond), terwijl Wout er zijn eigen draai aan geeft en mijn basic drums nog significant verbetert.

Valerie: Als ik teksten schrijf laat ik me overspoelen door het gevoel dat Tijmen in zijn muziek gestoken heeft en begin van daaruit te werken.

Hoe lang zijn jullie al bezig met het componeren van deze songs?

Tijmen: Afhankelijk van het nummer duurt dat twee tot vier jaar. De basis is er al vanaf het begin, maar tijdens de repetities worden af en toe verbeteringen aangebracht, vooral op vlak van instrumentatie. De grootste veranderingen tijdens de studio-opnames waren extra backing vocals, extra gitaarharmonieën en een degelijk uitgewerkte symfonische backing track.

Eén van de nummers op Symphony of Dawn heet Ice King, een knipoog naar Ice Queen van Within Temptation?

Tijmen: Niet opzettelijk. Toen ik Ice Queen voor het eerst hoorde, was mijn demo voor Ice King al een half jaar af. Maar omdat zowat iedereen in de band wel fan is van Within Temptation besloten we dit zo te laten en de onopzettelijke knipoog te behouden.

Er staat nog een twaalfde ghost track op het album. Waarom staat die niet als gewoon nummer vermeld?

Valerie: Vroeger kwam je wel eens een bonus-track tegen op een CD. Soms zat deze op het einde van het laatste nummer en moest je er 10 minuten op wachten. We vonden het een leuke verrassing voor onze luisteraars. Net wanneer je denkt dat de CD gedaan is, word je nog getrakteerd op een extraatje.

Jullie crowdfunding voor dit debuutalbum liep als een trein. Hadden jullie dat verwacht?

Jakob: Dat hadden we totaal niet verwacht. Oorspronkelijk vonden we ons doel van 2.000 € al ambitieus, maar voor we het wisten hadden we die kaap al overschreden. We hebben uiteraard veel te danken aan familie en vrienden, maar door deze campagne heeft onze muziek ook al meteen een eerste publiek weten te bereiken. En de opbrengst is uiteraard zeer welkom, want een volwaardig album maken, met alles erop en eraan is niet zo goedkoop zo blijkt.

Jullie haalden meer op dan de bedoeling was. Waaraan hebben jullie die meeropbrengst besteed?

Jakob: Het is niet dat we plots veel geld op overschot hadden. De crowdfunding was nodig en welkom, maar nog lang niet voldoende om alles te bekostigen. Maar mede daardoor had niemand in de band een probleem om de kosten van de videoclips erbij te nemen.

Hoe zijn de eerste reacties op de singles/videos?

Valerie: Heel positief! Zowel op de  muziek als de video. We merken dat mensen steeds nieuwsgieriger worden naar ons volledige album en onze muziek de fans ook echt kan bekoren.

Ewoud: Het is leuk dat onze muziek een divers publiek aanspreekt. Niet iedereen kan elk liedje mooi vinden, maar omdat we zeer verschillende nummers hebben kan iedereen wel eentje vinden waar hij op verliefd kan worden.

Met de crowdfunding konden jullie ook echt alles in eigen handen houden, speelde dat mee?

Valerie: Crowdfunding is een goede manier om de kosten wat te drukken: veel zaken konden we zelf doen. En door de lockdown kwam er opeens heel veel tijd vrij. Zolang het ons niet boven het hoofd groeit en we er de tijd en zin voor hebben, zullen we de band zelf runnen. Maar als er een label is dat ons een prima voorstel kan maken, zullen we dat zeker overwegen.

Voor de drums naar een echte studio trekken is een tip die elke beginnende band zou moeten krijgen.

Wout: Uit ervaring van vorige opnames weet ik dat een studio-opname van drums altijd een must is. Je kan echter wel veel tijd verliezen aan deze opnames en dus ook veel geld. Francis Bral is een vriend. Hij heeft enkele stages gelopen in studio’s waaronder die van Closed Session Studio waar ik ook al geweest ben. Voor de drum-opnames ben ik dan ook naar hem geweest omdat ik het belangrijk vind dat ik vertrouwen voel in een studio. Teveel stress kan ervoor zorgen dat de opnames stroef verlopen of dat weinig gevoel in de muziek kan leggen.

Arjan Bogaert deed de mix en hij doet dat bijzonder goed. Hij is nochtans niet de bekendste naam in metal, wel in indierock. Hoe zijn jullie bij hem uitgekomen?

Wout: Arjan ken ik al een tijdje. Hij geeft altijd correcte input en heeft een geweldig oor naar detail (wat zeker en vast helpt als je met zoveel sporen moet werken). Na de zang-opnames had de band een goed gevoel bij Arjan. We wisten ook dat hij zijn uiterste best doet voor bands en dat we altijd eens konden langsgaan om de mix te bespreken en beluisteren.

Tijmen: Hoewel symphonic metal waarschijnlijk de meest accurate beschrijving is voor onze muziek, gaan onze invloeden veel verder dan dat. Het gaat ook eerder om de muziek dan om het genre, of zoals Arjan ons zei: “Ik mix geen genres, alleen goede muziek”.

Brett Calas deed de mastering. Hij werkt vaak voor Arjen Lucassen.

Valerie: We kwamen bij Tower Studio terecht via enkele goede referentie-albums. Hij heeft heel degelijk werk geleverd.

Corona heeft jullie releaseplannen in de war gestuurd. Wat waren die plannen?

Valerie: We zouden een spetterende releaseshow brengen op 12 december. Dit werd toen door de corona eerst een ‘release-light’ met minder mensen, tot onze regering besliste dat er helemaal geen events meer mochten plaatsvinden. We hebben sinds de lente al heel veel events moeten annuleren. Hopelijk kunnen we het na de corona meer dan goed maken.

Wat staat er voor 2021 op het programma?

Valerie: Terug samen repeteren, nieuwe songs aanpakken, eindelijk onze releaseshow spelen, ons album promoten en hopelijk nog veel meer fijne shows als de omstandigheden het toelaten. Ik heb zoveel zin om op te treden en te zingen voor de mensen.

Wat zijn jullie ambities als band?

Tijmen: De helft van de liedjes voor het tweede album zijn al geschreven. De drang tot creatieve expressie is onweerstaanbaar.

Valerie: Epica mag ons altijd vragen als support!

Ewoud: Ik wil vooral veel festivals doen in de zomer(s). Rock Werchter is echt wel een droom voor mij.

Het publiek voor symfonische metal zit vooral in het buitenland, hoor je vaak. Is dat één van de doelen van Worlds Beyond?

Tijmen: Inderdaad, dit is ook waarom we inspelen op online aanwezigheid en waarom we al verschilelnde video’s hebben gemaakt voor zij die niet de kans krijgen ons live te zien. We beginnen steeds meer buitenlandse fans te verleiden (Frankrijk, VS, Japan, Tsjechië, Duitsland, Nederland, …) en zijn daar erg dankbaar voor.

Als jullie aan de toekomst denken, moeten jullie ook denken aan het bij elkaar houden van de band. Waarom gaat dat bij Worlds Beyond wel lukken?

Jakob: Ik heb het gevoel dat we als groep goed samenhangen. We hebben natuurlijk allemaal drukke levens en onze eigen projecten, en dat maakt afspreken met zes personen niet altijd even eenvoudig. Maar we zijn duidelijk allemaal gemotiveerd om hiermee door te gaan en iedereen van ons voelt dat hij/zij een essentiële rol kan spelen.

Wout: We proberen om elke mening te respecteren in de band.

Valerie: Ik zet m’n skills als peuterjuf ten volle in om deze bende in de hand te houden. Het lukt ons ook om frustraties op een respectvolle manier te uiten en dat komt de samenwerking alleen maar ten goede. Samen delen, samen spelen is mijn motto.