In de zomer van 2011 bleek Leaf een band met veel potentie. Het optreden op Summer Darkness maakte nog niet zoveel indruk, met name door de geluidsproblemen. Op Castlefest werd echter duidelijk dat Leaf een groeibriljant kan worden. Het optreden daar met Matt Howden (Sieben) was één van de hoogtepunten van Castlefest 2011. Tijd voor wat vragen. Fieke, Maryn en Kaat vonden tijd om ze te beantwoorden.

Hoe staat het met Leaf? Komt er binnenkort nog een CD of mogen we jullie de komende tijd nog op toer verwachten?

Fieke: “We hebben net twee hele intensieve opnamedagen achter de rug. Een paar oude nummers nog eens onder de loep genomen, en flink wat nieuw materiaal op de gevoelige plaat vastgelegd. Ik ben nu aan het editen en mixen, en binnenkort komen we bij elkaar om hier nog wat elektronica en andere magie aan toe te voegen… Houdt onze website en Facebook in de gaten om het hele proces te volgen.”

Is het momenteel eigenlijk wel makkelijk om een platendeal te krijgen? Of zien jullie meer heil in het (in eigen beheer) publiceren via het internet?

Fieke: “Een platendeal is toch niet van deze tijd! Tegenwoordig heb je daar echt helemaal niks meer aan. Vroeger was dit de poort naar je publiek en naar de studio, maar met al de nieuwe technologie, kunnen artiesten dat veel beter zelf doen! Ik zou er nog veel langer over uit kunnen weiden, maar dat is niet interessant voor in dit interview.”
Maryn: “Ik ben er wel erg voor om muziek in eigen beheer uit te brengen. De vrijheid ervan staat me wel aan, maar dat betekend ook; meer werk! De distributie van een cd bijvoorbeeld is erg belangrijk!”
Kaat: “Ik ben het helemaal eens met Fieke en Maryn. Met een productie in eigen beheer heb je veel meer controle over je eindproduct en ben je niet gebonden aan een maximum aantal gehuurde studiodagen. Ik kan het iedere opstartende band aanraden.”

Super, zo’n optreden met Matt Howden/ Sieben tijdens Castlefest. Hoe kregen jullie dat voor elkaar?

Fieke: “Dat hebben we geloof ik aan Kaat te danken!”
Kaat: “Klopt, voor CastleFest hebben we iets speciaals samen opgezet,  een dubbel concert met Matt Howden (Sieben). Het idee kwam tot stand toen bleek dat Sophie verhinderd was om op CastleFest met haar viool mee te spelen. Toen heb ik Matt Howden gebeld en gevraagd of hij ons met viool wilde ondersteunen….dat wilde hij gelukkig graag doen. Voor hem was het bovendien een perfecte mogelijkheid om Sieben bij het Nederlandse festivalpubliek te introduceren.”

Eigenlijk had ik verwacht dat het optreden op Castlefest (en in mindere mate op Summer Darkness) wel geleid zou hebben tot een orkaan aan optredens voor Leaf, maar dat lijkt tegen te vallen als ik jullie agenda zo zie?

Maryn: “Tja, wat kan ik zeggen; met Leaf zijn we nog niet zo lang bezig. Optreden in clubs is wel heel leuk, maar daar moet je natuurlijk klaar voor zijn. De zomer was goed voor ons en nu richten we ons weer op cd opnames… Aanbiedingen waren er overigens wel, maar soms komen deals niet rond.”
Kaat: “Bovendien zijn we met  zijn allen ook gewoon druk in de weer geweest met het werken aan andere fijne muziekprojecten, zoals ik met Folk Noir, Fieke met de Kelten zonder Grenzen en ga zo maar door. LEAF is momenteel wel in de studio bezig zijn met het afronden van de eerste release. We zien erg uit naar de release hiervan.”

In november een nieuw bandlid erbij zien we op jullie website, Sophie Zaaijer (van Cesair) op viool/ cello. Een gevolg van dat optreden op Castlefest met Matt en het besef dat een viool prima past bij jullie muziek?

Fieke: “Nou, zo heb ik het eigenlijk nooit gezien, maar misschien dat het onbewust zo is gegaan?”
Maryn: “Ja, we wisten al dat viool erg goed zou passen bij onze muziek en we hadden al lang voor het optreden op Castlefest contact met Sophie; ze is geweldig!”
Kaat: “Op Summerdarkness 2011 bleek inderdaad al dat Sophie perfect kwa sound bij LEAF paste toen ze meespeelde, maar zij kon helaas niet bij Castlefest aanwezig zijn om live mee te spelen. Met Matt Howden  hebben we toen een combinatieconcert opgezet als alternatief.”

Betekend dit een nieuwe richting wat betreft muziek of is de aanvulling een verdere uitwerking van jullie huidige muziek?

Fieke: “We zijn stiekem wel een beetje van richting veranderd, maar dat heeft volgens niet alleen met Sophie te maken. Welke richting het is, kun je over niet al te lange tijd horen!”
Maryn: “We maken gewoon wat we maken, zonder er al te lang over na te denken hoe het moet klinken, we zijn erg onderzoekende geesten en niet bang voor een experimentje.”

Leaf heeft nu wel een band die bestaat uit muzikanten die in meerdere bands spelen, hoe gaan jullie dat allemaal goed organiseren?

Fieke: “Alle festivals zijn altijd heel erg meedenkend als we dubbel geboekt zijn, en we kunnen ook allerlei leuke gastoptredens bij elkaar doen!”
Maryn: “Soms is het wel even puzzelen met agenda’s. En elke band heeft toch ook een eigen werkwijze; wie er schrijft, hoe vaak je samenkomt…  Dus daar komen we meestal wel uit!”

Het lijkt er op dat er veel dezelfde muzikanten in veel bands zitten momenteel. Zijn er zo weinig goede andere muzikanten of is dit het gevolg dat je elkaar zo vaak ontmoet op festivals/ fairs?

Maryn: “Deze scene is inderdaad niet zo groot en bovendien werkt het gewoon aanstekelijk om elkaar te zien spelen en met muziek bezig te zijn! De bands klinken afzonderlijk ook echt anders, ook al zie je soms dezelfde gezichten. Zo kan iedereen zijn of haar muzikale ei zeker wel kwijt”
Kaat: “Inderdaad,  je kan bij meerdere muziekprojecten namelijk verschillende muzikale kanten van jezelf kwijt. Hierdoor zijn de muzikanten voor meerdere folkbands goed in te zetten. Niemand heeft bij ons een soort “exclusiviteitsdeal”. Ik vind het juist fijn als mijn medebandleden zich breed ontplooien. Soms is het wel puzzelen met binnenkomende boekingen en is er bij beslissingen wat ‘bandjespolitiek’ gaande, mede ook door het succes van de verschillende projecten, maar, ach, dat is toch eigenlijk een luxe probleem….Het belangrijkste is dat ieder doet wat hij/zij leuk vind.”

Is het geen risico dat op deze manier weinig doorstroming plaats vindt van nieuw talent?

Fieke: “Naar mijn mening staan boekers en organisatoren voldoende open voor nieuwe bands, zo zijn wij ook ontvangen als Leaf. Dus ik zie hier geen probleem hoor!”
Maryn: “Precies; nieuwe bands worden nu juist snel opgepikt”
Kaat : “dito…laat ze maar komen J ”

We hebben het idee dat er in Nederland een gezonde middeleeuwse/ folk muziekscËne aan het ontstaan is. Herkennen jullie dit? Hebben jullie een idee waarom dit nu zo opkomt?

Fieke: “Naar mijn mening is er nog enorm veel winst te behalen in ons kikkerlandje hoor, zeker als je onze scene vergelijkt met België en Duitsland. Maar ik denk dat in deze barre tijden, veel mensen zich aangetrokken voelen tot oude vervlogen tijden, fantasiewerelden en mysteriën.”

Graag jullie reactie op de volgende stellingen:
1. Deze middeleeuwse folk scene is groot geworden tijdens fairs en specifieke festivals en komt minder tot haar recht in clubs en concertzalen.  

Fieke: “Klopt, maar een middeleeuwse band is toch veel leuker in een kasteel dan in een zwarte zaal?”

2.    De huidige middeleeuwse/ folk scene is een hype! Straks is het weer (grotendeels) weg, net als al die andere hypes.

Fieke: “Laten we hopen van niet, maar daar kun je natuurlijk niets van zeggen. Ik wist eigenlijk helemaal niet dat het zo’n hype was?”
Maryn: “Een hype? Was dat maar zo; dan zouden er waarschijnlijk meer muzikanten van kunnen leven. De media vind de folk- en voor het gemak ook de fantasyscene er wel leuk uitzien, maar veel aandacht voor de muziek heeft het nog niet opgeleverd. Zelfs voor een relatief grote folkband als Omnia is het erg hard werken om dat voor elkaar te krijgen. Hypes waaien weer over inderdaad, maar kwaliteit blijft.”

3. Bleker maakt meer (natuur) kapot dan je lief is.

Fieke: “Nou de dikbleek kwam anders onlangs goed van pas, ik heb ontdekt dat bepaalde onderdelen in de keuken eigenlijk wit waren!”
Maryn: “Woehahaa!”
Kaat: “LOL.,…. en ja sinds waneer verwachtten we wat van de politiek?En ik vraag me ook af of we dat wel moeten doen in deze. Ik hoop dat eenieder vooral zijn eigen verantwoordelijk voor de natuur gaat nemen, we leven hier met zijn allen en Bleker kan niet in zijn eentje oplossen wat wij met zijn allen zitten te verpesten. Ghandi zei het zo duidelijk met “Be the change you wish to see in the world”.

Heeft deze scene eigenlijk wel iets met de natuur of is dit maar een vooroordeel?

Maryn: “Net zoveel als ieder ander bewust levend mens denk ik. Folk muzikanten zijn zich vaak meer bewust van geschiedenis en voelen zich daardoor vaker aangetrokken tot een eenvoudiger of een natuurlijker wijze van leven. Natuur is ook een inspiratiebron en akoestische instrumenten kun je tenminste ook bij een kampvuur in een bos bespelen! Dan snap je wel waar dat beeld vandaan komt.”

Fieke: “Ik vind het altijd lastig te spreken voor anderen, maar ik probeer zo bewust mogelijk in harmonie met de natuur te leven. Het is zo iets moois… Waarom lopen we niet constant rond in verwondering over de schoonheid van al die natuur om ons heen?”

Is er voor jullie gevoel eigenlijk een link met de oorspronkelijke folk scene die zich traditioneel meer in clubs en bars afspeelt (vooral door de Iers/ Keltische invloeden) of met wereldmuziek die weer haar eigen festivals/ theatershows kent?

Maryn: “Wij maken ook gebruik van bestaande melodieën, traditionals, al is dat in mindere mate omdat we zelf schrijven leuk vinden. Natuurlijk is onze muziek ook beïnvloed door de muziek die we zelf luisteren; en dat is naast traditionele folk en wereldmuziek ook rock, metal en klassiek bijvoorbeeld.”

Als het gaat om Nederlandse middeleeuwse/ folk bands, welke zouden we (als Rockportaal en als lezers) dan de komende periode moeten volgen/ interviewen?

Fieke: “Ik heb pas een CD opgenomen met Datura, die spelen traditionele middeleeuwse muziek… Al die vragen over dezelfde muzikanten kun je daar ook op los laten, Lies van Kelten zonder Grenzen speelt daar namelijk in!”
Maryn: “Met Thomas speel ik ook in Shireen. Ik zou het niet persé een folk-band noemen, maar akoestische rock met een werelds en folk tintje. We werken hard aan een goede live-set.”
Kaat: “In alle recente interviews van Rockportaal is nu zo’n beetje elke Nederlandse folkband genoemd die genoemd moet worden bij deze vraag, ik sluit me bij al deze antwoorden wel aan. Grappig genoeg heb ik bijvoorbeeld Omnia, de veteranen van deze folkscene nog niet in de antwoorden terug gezien. Ik ben benieuwd naar wat zij zouden antwoorden. En ik zou het ook leuk vinden als ook meer internationale bands worden geïnterviewd. ”

Welke bands zouden jullie noemen als inspiratiebron en waarom?

Fieke: “Op dit moment ben ik helemaal fan van Imogen Heap, voornamelijk omdat zij net zo’n muziek-technologie-nerd is als ik! En ze maakt prachtige liedjes…”
Maryn: “Dat is een leuke vraag voor een muziekverzamelaar zoals ik. Op dit moment ben ik nogal weg van Balmorhea en Barn Owl. Qua genre moeilijk te duiden; het is geen folk, geen rock, geen klassiek, geen ambient, maar alles daartussenin. Het gaat mij vooral om de contemplatieve, bijna sacrale sfeer die ze in de muziek weten te leggen met warm-donkere akoestische klanken, zoals ook wij in een paar nummers!”
Kaat: “Faun, Omnia  en Valravn wil ik toch ook nog noemen, voor mij persoonlijk zijn zij een grote inspiratie en ze hebben me flink geholpen met kleine en grotere stappen op deze muzikale weg…”

Iets wat je altijd al wilde zeggen, maar wat niemand je ooit gevraagd heeft…

Fieke: “Als muzikant zou ik willen zeggen dat het me heel veel pijn doet dat muziek zo ondergewaardeerd wordt. We zijn kunstenaars die bloed, zweet, tranen en ons hele hart steken in ons werk, maar waarvoor mensen vaak niet bereid zijn ons te belonen, terwijl ze wel onze muziek downloaden om er van te kunnen genieten. Overigens zijn de consumenten niet de enige waardoor we zo afgeperst worden…”
Maryn: “Amen.”