Spoil Engine wist met het album Stormsleeper in 2017 zichzelf meteen op de metalcorekaart te zetten. Onder de vlag van Arising Empire werd er flink aan promotie gedaan en speelde de band in binnen- en buitenland. Naar aanleiding van de release van Stormsleeper stelde ik toen wat vragen aan zangeres Iris en gitarist Gaze. Ondertussen bestaat de band uit vier personen. Toen Bart besloot om de band te verlaten hebben de over gebleven leden besloten om voortaan als kwartet verder te gaan. Half november komt het langverwachte vervolg Renaissance Noire op de markt en voorafgaand hieraan leek het aardig om de band (/zangeres Iris) vooraf wat vragen voor te leggen.

Sinds Stormsleeper is er toch weer wat veranderd in de bandbezetting. Wat heeft dat voor invloed op de band nu je met één gitarist minder speelt?

Iris: Technisch gezien valt dat wel op te lossen. Maar… het is natuurlijk raar om in plaats van met vijf man ineens met vier on the road te zijn. De groepsdynamiek is daardoor wel veranderd en ook muzikaal zijn de invloeden veranderd. Bart nam bij Stormsleeper een groot deel van de songwriting op zich. Dat heeft Steven “Gaze” Sanders (gitaar) bij Renaissance Noire allemaal overgenomen.

Jij bent sinds 2014 bij de band. Wat is daadwerkelijk het verschil tussen de periode vóór Iris en erna?

Iris: De band kreeg ook internationaal kansen en het geluid werd breder dan alleen maar trashmetal. Spoil Engine was in België al een bekende naam maar daarbuiten was er nog niet veel gespeeld. Met Stormsleeper hebben we de kans gekregen om flink te touren en hebben de kans gegrepen om in Europa en China te touren waardoor het bereik van de band flink is gegroeid.

Wat kun je nog meer vertellen over de periode tussen Stormsleeper en de release van Reniassance Noire?

Iris: We hebben een tijd geen shows gespeeld om ons te focussen op het schrijven van nieuw materiaal. Iedereen is zijn/haar eigen ding gaan doen. Elk bandlid heeft zijn/haar eigen partij opgenomen in zijn/haar hometown. De mix en master is weer gedaan in Zweden door Henrik Udd.

Het nieuwe album Renaissance Noire is wat harder en krachtiger dan zijn voorganger. Waar kwam de wens vandaan om voor deze richting te kiezen?

Iris: Dit gebeurde eigenlijk automatisch door het vertrek van Bart, toen we met zijn vieren overbleven. De muziek op Renaissance Noire is minder melodisch en meer rammen. Alle riffs zijn dit keer geschreven door Steven.

Het artwork van het album is prachtig. In hoeverre ligt er een relatie met de composities op het album?

Iris: De afbeeldingen zijn geïnspireerd door kunstenaars uit het Renaissance tijdperk. Adrian Baxter heeft een carte blanche van ons gekregen. Hij is een fantastische artiest die je gewoon zijn ding moet laten doen. Dat hebben wij dan ook gedaan.

Kun je spreken van een centraal thema op het nieuwe album? Qua lyrics?

Iris: Nee, eigenlijk is er geen sprake van een bepaald thema. De onderwerpen zijn vrij divers geworden. Van politiek tot mental health tot sociale en persoonlijke topics. Gevarieerd dus!

Wat wil je de luisteraar meegeven met de teksten op Renaissance Noire? Bijvoorbeeld in Warzone, Riot! of Venom?

Iris: R!OT is onze bijdrage aan de climate movement die nu bezig is. Venom gaat over een verslaving die iemand kapot maakt: of dat nu aan een persoon is of aan een substantie. Warzone gaat over hoe “brainwashed” sommige landen en mensen tegenover oorlog staan. Met angst zaaien en een paar nationalistische leuzen wordt soms een complete oorlog sociaal gerechtvaardigd.

Het woord Renaissance verwijst voor mij naar een ‘wedergeboorte’. Ervaar je dat zelf ook zo?

Iris: Ja dat is wel de bedoeling. Als mens en als band ontwikkel je je  ( als het goed is ) voortdurend. Na onze Stormsleeper periode die vol ups en downs zat is dat bij Spoil Engine ook zeker het geval. Zeker na de wijziging in de bezetting.

Jullie tourden door China. Hoe is je ervaring met het ‘oosterse’ publiek?

Iris: Het was geweldig om mee te maken hoe dankbaar deze mensen zijn dat je als Europese band voor ze komt spelen. We zijn overal goed ontvangen en met respect behandeld. Ik was vooral verbaasd hoe divers het land is. We zijn van het Noorden, waar een hele communistische koude vibe hing, helemaal naar het zuiden gereisd waar we het tegenovergestelde fenomeen zagen: lekker warm en palmbomen!

Daarnaast hebben jullie de nodige tourervaring opgedaan met Prong en het spelen op Wacken. Zijn er nog wensen op het gebied van touren?

Iris: Zuid Amerika zou voor mij persoonlijk heel cool zijn. Heb daar van collega bands alleen maar geweldige verhalen van gehoord en ben er zelf nog nooit geweest. Dus die staat nog wel op de bucket list.

Op diverse albums zie je gastbijdragen van andere zangers/muzikanten. Wie zou je zelf willen vragen om mee te zingen/spelen op één van jullie composities?

Iris: We hebben dit album Jeff Walker van Carcass die een bijdrage heeft geleverd aan het nummer The Hallow. Vooral voor gitarist Gaze en bassist Loco was dit een droom die uitkwam. Voor mij persoonlijk zou een samenwerking met een artiest buiten het metal genre speciaal zijn… Gewoon omdat dit weinig tot nooit wordt gedaan. 

Iris, je geeft zangles waarbij je diverse zangstijlen gebruikt. Wat biedt het zingen in Spoil Engine jezelf (voor gevoel)?  

Iris: Spoil geeft me de mogelijkheid om mezelf als artiest te ontwikkelen. Stormsleeper was mijn eerste album ooit, dus deze zal altijd speciaal blijven. Renaissance Noire is voor mij meer een “explore” album waar ik verschillende facetten van mijn stem heb kunnen ontdekken.

Jullie hebben succes in Europa en zelfs in China. Ook belangrijk is het voor jullie om de Roeselaarse Cultuurtrofee te winnen?

Iris: We zijn een band met twee nationaliteiten. Ik kom zelf uit Maastricht. Maar het is natuurlijk super tof dat de stad Roeselare een metal band de cultuurtrofee laat winnen! Ze hadden net zo goed een Jazz trio of theatergezelschap kunnen laten winnen omdat ze dat meer bij de stad vinden passen. Heel cool dat de prijs naar ons is gegaan.

Roeselare is ook de plaats waar Spoil Engine hun releaseshow houden op 16 november, een dag na de officiële release van het albun Renaissance Noire