Onlangs bracht de Oostenrijkse symfonische metal band Visions of Atlantis een live DVD en album uit, A Symphonic Journey to Remember. Dit bevat de opnames gemaakt tijdens hun optreden met het Bohemian Symphony Orchestra Prague op het Bang Your Head festival in 2019. Net na Halloween spreek ik de Franse zangeres Clémentine Delauney.

Gevraagd naar of ze iets aan Halloween heeft kunnen doen geeft ze aan dat, vanwege de strenge lockdown in Frankrijk, dat niet mogelijk was. In plaats daarvan is ze naar het platteland getrokken waar haar moeder woont.

Zo’n live album en DVD zijn natuurlijk best een onderneming. Toch ontstond het idee vrij spontaan, verklapt Clémentine. “Eerst hadden we niet het plan een DVD te maken, maar gewoon eens met een symfonisch orkest te spelen tijdens een optreden. Het Bang Your Head! Festival bleek het meest geïnteresseerde en het pro actiefste om dit te hosten. We besloten wat beelden op te nemen van het optreden. Die waren in eerste instantie niet gemaakt met de bedoeling om op DVD te verschijnen, maar uiteindelijk gebeurde dat wel.”

De opnames klinken vrij ongepolijst en natuurlijk. Er is dan inderdaad ook weinig aan post-productie gedaan. “Met een orkest spelen is heel dynamisch en organisch dus we hebben wat nummers qua tempo en dynamiek wat aan moeten passen. Daar hebben we het meest aan moeten werken. Verder wilden het live geluid zoveel mogelijk behouden.”

Het kiezen van een setlist voor het optreden was niet zo moeilijk want het optreden vond kort voor het uitkomen van het album Wanderers plaats. De band wilde graag het nieuwe album laten horen dus werd gekozen om daar vooral nummers van te kiezen, aangevuld door wat nummers die band gewoon graag speelt.

Onlangs schreef Clémentine een vrij persoonlijk blog over pesten. Gelukkig ziet ze in de metal scene weinig pestgedrag terug. De scene is wat volwassener dan de speelplaats van de lagere school, ook al zijn er wat scenes die elkaar niet zo waarderen. Veel muzikanten werden vroeger niet goed geaccepteerd door hun omgeving omdat ze anders waren, dat is waarschijnlijk wel een reden dat er in de metal scene relatief weinig pestgedrag zichtbaar is.

Clémentine verleende haar medewerking aan het Melted Space project. De opera-achtige muziek werkt de vraag in de hand of ze ooit in een echte opera zou willen zingen. Dat blijkt niet het geval, “Ik heb mezelf nooit voorgesteld dat te doen, ik heb niet de typische klassieke stem die daar voor nodig is. Mijn stem is meer geschikt voor iets in de sfeer van Mozart, niet de grote, zware vocalen die kenmerkend zijn voor opera. Ik wil echter wel meer klassiek zingen. Ik zong vroeger in koren en vond dat erg leuk. Ik luister zelf ook niet veel naar opera, maar meer naar klassieke muziek, alleen instrumentaal.”

Hoe kwam iemand die in koren zong dan terecht in de metal? Dat hebben we te danken aan de bekende Amerikaanse band Evanescence. “Ik luisterde toen ik 16 was op een bepaald moment naar de radio en Evanescence kwam daar op voorbij. Ik was al zangeres en pianiste en die combinatie van melodie en een harder geluid trok me erg aan. Ik wilde toen meteen zoveel mogelijk andere bands ontdekken om de stijl beter te leren kennen. Mijn ouders luisterden veel naar muziek, maar niet naar metal. Ik volg soms de nieuwe metal releases ook nog wel. Een nieuwe ontdekking van me is het Nieuw-Zeelandse Alien Weaponry, die ik heel tof vind. Maar ik ben niet meer zo gepassioneerd als vroeger toen ik het genre pas ontdekte. Verder hou ik ook van elektronische muziek, soundtracks, jazz met zang en sommige pop muziek. Ik hou van muziek die me raakt, ongeacht het genre.”

Over pop muziek gesproken… Clémentine vormde eerder met Amanda Somerville (o.a. Avantasia), Marina La Torrac (o.a. Phantom Elite) en Anna Brunner de formatie  Exit Eden waarmee ze pop songs in een metal jasje stopte. Ze weet te melden dat ze in april aan een nieuw album gaan werken, wellicht met nieuwe mensen. “We zijn er nog over in gesprek, maar we gaan zeker voor hetzelfde type metal met pop invloeden. We doen covers maar gaan ook proberen wat originele songs te doen.”

Een project wat we niet gaan terugzien is Eve’s Apple, een gelegenheidsformatie bestaande uit een grote groep metal zangeressen die we zagen op het Metal Female Voices Fest in Wieze, België is absoluut voorbij. Aangezien het festival niet meer bestaat is er geen reden meer voor en doet ze haar best er ook niet voor om het weer bij elkaar te krijgen, ondanks de interessante ervaring die het was.

Foto: Wendy Steenmans